آستارا
طوالش
رضوانشهر
ماسال
بندر انزلی
صعومه سرا
فومن
رشت
شفت
رودبار
سیاهکل
لاهیجان
اشرفیه
املش
رودسر
لنگرود
09027087013

PHONE NUMBER

شما اینجا هستید » گیلند » مقاله » زبان گیلکی

زبان گیلکی

تاریخ درج : 25 فوریه 20

بازدید : 1945

متن مقاله
بخش نظرات

زبان گیلکی

زبان گیلکی گویشهای مختلفی دارد. گویشوران مناطق شرقی گیلان عمدتا از مناطق سیاکلرود، کلاچای و اشکور هستند.گویشهاى مختلف زبان گیلکی در اصول با هم مشترک هستند. با دانستنِ کلیات هر گویشی، جزئیات و کلماتِ دیگر گویشها قابل تطبیق است .زبان گیلکی مصوتهایی دارد که با زبان فارسی متفاوت است. در استفاده از رسم‌الخط فارسی براى نوشتن گیلکی این مصوتها به درستی استفاده نمی‌شود به همین دلیل رسم‌الخطی متناسب با نظام آوایی گیلکی پیشنهاد شد که دردسر گیلکی‌نویسی را کم کرده و از همین رسم‌الخط استفاده شده‌است.

 

sdfg

واژه ها در زبان گیلکی

واژگان زبان گیلکی از ریشه ایرانی هستند و با سایر زبان‌های ایرانی مشابهت دارد. همبستگی واژگان زبان گیلکی با زبان‌های شمال غربی ایرانی مانند زبان مازندرانی، تالشی، کردی و بلوچی بیشتر است ولی اینکه در زبان گیلکی، وجود کلمات فارسی و اصطلاحات روزمره فارسی مشخص است. در زبان گیلکی اسم‌ها صرف می‌شوند یعنی از هشت حالت صرفی اسم در ایرانی باستان سه حالت نهادی، اضافی و مفعولی را نگهداشته‌است ولی اصلیت اسم همان حالت نهادی بودن آن است. زبان گیلکی فاقد تثنیه و جنس دستوری است. پسوند اسم جمع ساز در زبان گیلکی  (ẚn) است.

 

گویش و لهجه گیلکی

گویش گیلکی یکی از گویش های مرسوم در خطه شمالی ایران است.زبان گیلکی از گروه زبانهای ایرانی شاخه شمال غربی و در مجموع زبانهای کاسپین است، که در قسمت گیلان و دیلمستان رایج است و زبان مادری مردم استان گیلان و جوامع کوچکتری در استانهای مجاور، از جمله استانهای مازندران و زنجان، و نیز در استان تهران است. زبان گیلکی شاخه‌ای از زبانی است به نام پهلوی اشکانی و مردم سرزمین‌های گیلان، طبرستان (مازندران) قدیم، گرگان، قزوین، ری، دامغان، سمنان، همدان، آذربایجان، لرستان، کردستان و … با آن یا لهجه‌ای از آن صحبت می کردند. از دیدگاه تاریخی  به زبان پارثی (پهلوی اشکانی) وابستگی دارد.

 

زبان گیلکی، مشتمل بر سه لهجه بیه‌پسی (گیلان غربی)، بیه‌پیشی (گیلان شرقی؛ بيه پيش)، و گالشی است. مردم شمال غربی گیلان، به زبانی از خانواده گویش های كناره دریای مازندران که زبان تالشی است صحبت می‌کنند.در زبان گیلکی ویژگی‌های زبان‌های باستان ایران دیده می‌شود، برای نمونه صرف فعل در زبان گیلکی با صرف فعل در زبان پهلوی و زبان پارتی شباهت دارد و نیز همگونی‌های وجه اخباری و ماضی نقلی در گیلکی و پهلوی کاملاً قابل بررسی است. برای زبان گیلکی شامل چند لهجه است که عبارتند از: رشتی، رودباری، صومعه‌سرایی، لاهیجانی، لنگرودی، رودسری، بندرانزلی، خمامی (در خمام و خشکبیجار)، لشت نشائی و فومنی .

منبع : آموزش زبان

 

 

 

 

برچسب ها :
ارسال نظر
1 . دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط گیلند نمایش خواهد داده شد.
2 . پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
3 . پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

09117087013
INFO@GILAND.IR