آستارا
طوالش
رضوانشهر
ماسال
بندر انزلی
صعومه سرا
فومن
رشت
شفت
رودبار
سیاهکل
لاهیجان
اشرفیه
املش
رودسر
لنگرود
09027087013

PHONE NUMBER

شما اینجا هستید » گیلند » مقاله » مشاوران املاک چگونه مانند یک حرفه ای رفتار کنید ؟!
متن مقاله
بخش نظرات

آموزش مشاوران املاک و مستغلات ، چگونه شما مانند یک حرفه ای رفتار می کنید ؟!
راهنمای معامله ملک: تصمیم گیری برای شروع یک تجارت جدید همیشه مملو از چالش ها و چالش ها است ، اما اگر دستورالعمل ها و دستورالعمل های مشخصی قبل از شروع وجود داشته باشد ، این می تواند یک ابزار قدرتمند برای شروع یک تجارت باشد. ایجاد یک شغل. بازار مسکن یکی از مناطقی است که در کل دنیا جایگاه ویژه ای دارد و مشاوره املاک و مستغلات یکی از حرفه ها و حرفه هایی است که از این بازار به وجود آمده و یکی از مشهورترین حرفه ها در همه کشورها است. در این مقاله ، ما سعی کرده ایم تا مهمترین نکات برای تبدیل شدن به یک مشاور موفق املاک و مستغلات در سال اول کار ، و دستورالعمل هایی را که می توانید در آنها مشاهده کنید که آیا می توانید جهشی بزرگ در تجارت خود داشته باشید ، به شما نشان دهیم.

آموزش مشاوران املاک و مستغلات

اعتبار و عمل به دست آورید
“گرفتن اعتبار و سپس کار کردن” یکی از اصول اساسی آموزش مشاوره املاک و مستغلات است و به عبارتی همیشه سعی کنید در این حرفه اعتبار کسب کنید. اگر به خودتان راست می گویید و سعی می کنید واقعیت خود را ارائه دهید ، می توانید مطمئن باشید که درخواست های بی شماری از مشتریان دریافت خواهید کرد.

همیشه سعی کنید با بهترین و بالاترین ویژگی های شخصیت خود مقابله کنید ، سپس با عمل بر روی آن منتظر نتیجه باشید.

تجارت و بودجه را شروع کنید
انتخاب بعدی “تجارت” و “امور مالی” می آید. به عبارت دیگر ، شما باید برای شروع این شغل آماده باشید ، به عنوان مثال در شروع کار ، هزینه های اصلی این حرفه را تخمین زده و مبلغ مشخصی را به عنوان درآمد خالص برای خود اختصاص دهید. در این راستا ، میزان فروش مورد نیاز خود را برای رسیدن به هدف مشخص شده محاسبه کنید و در آخر با استفاده از یک برنامه خاص ، مهمترین وظایف روزانه و هفتگی را برای رسیدن به این هدف تعریف کنید.

آموزش مشاوران املاک و مستغلات

برای آموزش یک مشاور املاک یک مربی بگیرید
شما می توانید با کمک یک مربی با تجربه و بهره مندی از آموزش و راهنمایی وی ، روند یادگیری را کوتاه کرده و مشاوره پیچیده ای در مورد املاک و مستغلات آموزش دهید.

آموزش مشاوران املاک و مستغلات

جمع آوری داده ها به عنوان یک قانون تجارت
شما باید بدانید که “داده و اطلاعات” کل کار شما است. به عبارت دیگر ، کل کار به داده ها و اطلاعات به دست آمده بستگی دارد ، بنابراین باید در دسترس باشد ، علاوه بر انتقال مقادیر ، اولویت ها ، اطلاعات و داده ها ، علاوه بر انتقال مقادیر ، اولویت ها ، اطلاعات و داده ها ، درخواست ها و پیشنهادات جدیدی از مشتریان را نیز جمع آوری کرده و در امور آنها پیگیری کند. خودتان را به روز کنید.

آموزش مشاوران املاک و مستغلات

فعال و اجتماعی باشید
اولین درس در آموزش مشاوره املاک ، اجتماعی بودن است. برای موفقیت در این حرفه ، شما باید “فعال و باز” باشید. شما در یک حرفه مرتبط با فروش کار می کنید ، بنابراین انرژی و انگیزه شما بسیار مهم است. اکثر مشاوران موفق املاک و مستغلات متفکر ، اجتماعی هستند و از انرژی بالایی برخوردار هستند. اگر شما هم باز و اجتماعی هستید ، حتما با تمام قوا به سمت اهداف تعیین شده حرکت کنید و اجازه ندهید که هیچ مانعی مانع از حرکت شما شود.

آموزش مشاوران املاک و مستغلات

به آگهی های فروش توجه کنید
همیشه باید با “مارک های فروش” آشنا باشید. در این راستا ، شما باید با مارک کردن در مناطق مختلف ، زمینه خود را گسترش دهید. شما باید هر چه سریعتر تجارت خود را گسترش داده و بیشتر روی فروشندگان متمرکز شوید. زیرا ایجاد لیست فروشنده به طور خودکار خریداران بالقوه را به خود جلب می کند. به عبارت دیگر ، تمرکز بر روی فروشندگان مطمئناً مشتری های جدیدی را به خود جلب می کند ، در حالی که این تنها امکان خریداران است.

آموزش مشاوران املاک و مستغلات

اهداف خود را لیست کنید
آموزش مشاوره املاک و مستغلات به شما می گوید که برای موفقیت در این حرفه باید “اهداف خود را” ذکر کنید ، زیرا این لیست به عنوان “GPS” برای شما خدمت می کند و یک راهنمای روزانه در کار شما خواهد بود.

آموزش مشاوران املاک و مستغلات

مهربانی
“خوشبختی” قطعاً یکی از پایه های کار است. اگر نتوانید ابراز خوشبختی کنید ، مطمئناً در جذب و اعتماد مشتریان مشکل خواهید داشت.

آموزش مشاوران املاک و مستغلات

برای اینکه یک پیمانکار مستقل باشید
بیشتر مشاوران املاک و مستغلات “پیمانکاران مستقل” هستند ، به این معنی که شما رئیس کسب و کار خود در این زمینه هستید. آیا تا به حال رئیس خود بوده اید؟ اگر نه در اینجا فقط برای شما محصول جدید!

آموزش مشاوران املاک و مستغلات

جهش
تا زمانی که آماده شروع کار نباشید در حالت بی تحرکی گیر نمی کنید بلکه سریعاً مدل تجاری مناسب را برای خود انتخاب کرده و شروع به کار کنید. زیرا اگر می خواهید صبر کنید تا تمام ویژگی ها و شرایط کامل شود ، قطعاً زمان زیادی را از دست خواهید داد. برای این کار می توانید از کمک دیگران استفاده کرده و برای یافتن مشتریان واقعی و بالقوه به سرعت عمل کنید.

آموزش مشاوران املاک و مستغلات

توسعه سطح دانش و اطلاعات
آموزش مشاوران املاک و مستغلات به شما می گوید که “سطح دانش و دانش” خود را در این زمینه در اسرع وقت ارتقا دهید و آگاه باشید. قراردادها و پروژه های نزدیک به قرارداد ، شرایط بازار ، همسایگان و عوام ، محتوا و هشدارهایی که باید مطرح شود ، همه اینها به زمان و تجربه زیادی نیاز دارد. بنابراین ، برنامه ریزی کنید که از نظر زمان و سطح دانش از همه همکاران خود فراتر باشید. همچنین سعی کنید محیط زندگی خود را با افراد همیشه آگاه در خط مقدم به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود پر کنید.

آموزش مشاوران املاک و مستغلات

دستورالعمل ها و پیشرفت
“رهنمودها و پیشرفت” مهمترین پایه برای هر مشاغل است. تا اینکه در این حرفه موفق شوید و به پیش بروید

ارسال نظر
1 . دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط گیلند نمایش خواهد داده شد.
2 . پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
3 . پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

رشد ۲۱ درصدی خرید خانه ایرانیان در ترکیه/ ۴۶۰۰ خانه طی ۷ ماه اخیر خریداری شد

مسعود خوانساری طی توییتی در صفحه شخصی خود اعلام کرد که ایرانیان ۴۶۰۰ خانه طی ۷ ماه اخیر در ترکیه خریداری کرده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است.

خوانساری در صفحه شخصی خود نوشت: در سال ۲۰۲۰ ایرانیان در بین خارجی‌ها رتبه نخست خرید مسکن در ترکیه و در ۷ ماهه سال جاری رتبه دوم را با خرید ۴۶۰۰ خانه به دست آورده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش یافته. دلیل این وضعیت تورم افسارگسیخته، نبود چشم‌انداز روشن از آینده و وضعیت بد سرمایه‌گذاری است.

توضیحات بیشتر

حق کمیسیون برای رهن و اجاره

شاید در نگاه اول از خود بپرسیم حق کمیسیون چیست؟ و مالک و مستاجر تحت چه محاسباتی وظیفه پرداخت آن را دارند. این پول به چه کسی یا کسانی می بایست پرداخت شود و چرا؟ در هر معامله ی ملکی قطعا دو نفر شخص حقیقی یا حقوقی وجود دارند. یک مالک و دوم خریدار یا در این مقاله “مستاجر”. شناخت کافی از ملک و جغرافیای پیرامون آن در یک معالمه ضروری است. اینکه جزییات ملک از قبیل متراژ،.. معایب و یا مزایای آن ملک مهم است. حال این ملک از دسته خانه و آپارتمان و یا ویلا باشد و یا از دسته زمین مغازه و یا ملک تجاری باشد. از دیگر مسائل مهم موقعیتی است که ملک در آن قرار گرفته است. با توجه به تمام این کلیات و جزییات داخل آنها ملک قیمت گذاری می شود. اگر چه مسلما کسی که به عنوان مستاجر می خواهد ملک را شناسایی کند پس از بازدید اولیه تا حدودی اشرافی پیدا میکند. اما وجود یک کارشناس توانا که تسلط کامل به ملک مورد نظر داشته باشد و همچنین از مهندسی ساختمان سررشته داشته تا بتواند معایب و مزایای ملک را شناسایی کند برای هر دوطرف معامله یعنی هم مالک و هم مستاجر ضروری است.

حق کمیسیون چیست؟

پس از کارشناسی ملک توسط کارشناس و جلب رضایت طرفین قرارداد توسط او و سپس عقد قرار داد بین مالک و مستاجر، می بایست مبلغ پولی به عنوان دستمزد انجام کار تحت عنوان حق کمیسیون به کارشناس مربوطه پرداخت شود. در همه جای دنیا این مسئله امری قانونی و متداول است. این مبلغ هم از طرف مالک پرداخت می شود و هم از طرف مستاجر.

نحوه محاسبه حق کمیسیون رهن و اجاره

در چنین معاملاتی یک مبلغ اولیه به عنوان رهن در روز اول قرارداد از مستاجر دریافت می شود و نیز مصوب می شود که مبلغی تحت عنوان اجاره خانه به طور ماهیانه به مالک پرداخت شود. حق کمیسیون مشاور به این ترتیب می شود که ابتدا باید میزان رهن را به اجاره تبدیل کرد. یعنی اگر مبلغ رهن به طور مثال ۸۰ میلیون است طبق مصوبه سال ۱۴۰۰ که به ازای هر یک میلیون ۳۰۰۰۰ تومان اجاره در نظر گرفته شده است پس در ۳۰هزار تومان ضرب شود.

۱۰۰*۳۰۰۰۰=۳۰۰۰۰۰۰

حال، عدد به دست آمده با اجاره بها ماهیانه تعیین شده در قرارداد جمع بسته می شود. ۲۵٪ از عدد به دست آمده حق کمیسیون بنگاه است. نکته مهم این است که طبق مصوب صنف مشاورین املاک می بایست ۹٪ به عنوان مالیات ارزش افزوده به تمام قرار دادها اضافه شود. پس در مرحله آخر محاسبه، باید به مبلغ ضرب شده در بالا، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه گردد. مبلغ نهایی به دست آمده حق کمیسیون مشاورین املاک می باشد. که همانطور که اشاره شد هم از طرف مالک و هم مستاجر به کارشناس املاک پرداخت می شود.

توضیحات بیشتر

خرید ملک در رشت

خرید ملک در رشت

ملک رشت

رشت یکی از شهرهای زیبای شمال کشور و مرکز استان گیلان است، بسیاری از مردم ایران که دوستدار زندگی در شمال کشور هستند، می‌توانند این شهر فوق‌العاده را برای زندگی انتخاب کنند.
خرید ویلا در شمال همیشه و برای همه جذاب بوده و هست. اما در کنار جذابیت غیر قابل انکار دغدغه های خودش را هم دارد.با توجه به وضعیت مسکن در چند دهه اخیر قیمت مسکن در رشت نیز افزایش یافته است، اما وجود این افزایش قیمت متقاضیان ملک میتوانند از خانه های وام دار استفاده کنند، توجه داشته باشید برای خرید خانه در رشت با وام می‌توانید از طرح‌های دریافت وام نیز استفاده کنید. البته اگر تاکنون از وام خرید مسکن استفاده نکرده باشید یا تاکنون خانه‌ای به نام خود ابتیاع نکرده باشید. با توجه به اینکه شرایط دریافت وام دائم در حال تغییر است قبل از اقدام برای خرید خانه در رشت بهتر است از بانک‌های معتبر شرایط دریافت وام را جویا شوید.

قیمت اپارتمان در رشت:
سرعت در خرید آپارتمان در گیلان وشهر رشت در سال های اخیر جای خود را به خرید خانه های ویلایی داده است. علت این موضوع از یک طرف افزایش قیمت خرید خانه و از طرفی به راحتی در هنگام فروش می توانید سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنید.برای خرید آپارتمان ارزان در رشت حتماً به محله‌های آزادگان، دباغیان، امام حسین و جانبازان هم سری بزنید. فروش آپارتمان در رشت ( املاک گیلان ) و این محله‌ها باقیمت پایین‌تری در حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت مسکن در رشت گرچه چون هر کلان‌شهر دیگری نرخ‌های گسترده‌ای دارد اما با حداقل هزینه نیز می‌توان در این شهر خانه‌دار شد.

توضیحات بیشتر

کاربری مسکونی چیست؟

وقتی به اطراف نگاه مینیم انواع ساختمان ها را می بینیم و حتما این سوال در ذهنتان  ایجاد شده که چگونه برخی از ساختمان‌ها جهت سکونت و برخی دیگر به‌عنوان ساختمان‌های تجاری، کشاورزی،  اداری،ورزشی و انواع دیگر تعیین شده اند.

پروانه ساختمان شناسنامه هر ساختمانی است که قبل از هرگونه ساخت و سازی باید از شهرداری گرفته شود.اگرساخت و سازی بدون مجوز شهرداری انجام شود غیرقانونی است و شهرداری مجاز است تا مانع از ادامه ساخت ‌و ساز و فعالیت آن شود.در پروانه ساختمان علاوه بر ثبت مشخصات فنی ساختمان زیر نظر مهندسین و ناظرین باتجربه، نوع کاربری ساختمان نیزذکر میشود.

کاربری ساختمان طرحی جامع است که چگونگی استفاده و کاربرد ساختمان را بیان میکند. جهت شناخت شهر و آشنایی با چگونگی و پراکندگی فعالیت‌های شهری مطالعاتی اساسی صورت گرفته و بر مبنای آن نوع کاربری ساختمان تعیین میشود.

میتوان گفت که نحوه‌ی استفاده از یک ملک یا ساختمان، که بر مبنای طرح تفصیلی شهرداری و بر اساس چگونگی استفاده از آن ساختمان و فعالیت‌های شهری اطراف آن مشخص می‌شود،کاربری ساختمان میگویند

کاربری ساختمان در ۸ نوع کاربری تقسیم بندی شده است: مسکونی، کاربری تجاری، کاربری کشاورزی، کاربری صنعتی، کاربری خدماتی، کاربری معدن، کاربری ورزشی و فاقد کاربری.

ساختمانی که بر اساس طرح جامع شهرداری در محدوده‌ای از شهر با تراکم‌های مختلف مسکونی ساخته میشود این ظرفیت را دارد که افرادی در آن زندگی کنند بنابراین مجوز شهرداری آن با کاربری مسکونی صادر میشود.

حتی زمینی که در تراکم‌های مسکونی شهر واقع‌شده است میتواند کاربری مسکونی داشته باشد. املاک با کاربری مسکونی به سه دسته ویلایی ، آپارتمان و زمین مسکونی تقسیم میشوند.

در حال حاضربا افزایش جمعیت و نبود زمین کافی اغلب واحدهای مسکونی در یک یا چند ساختمان واقع می‌شوند که ورودی اصلی، راه‌ پله و بعضی پارکینگ و حیاط آن‌ها مشترک است به این‌گونه ساختمان‌ها آپارتمان گفته میشود.

قسمت‌هایی که به‌صورت مشترک بین اهالی ساختمان استفاده می‌شود بخش مشاع ساختمان نامیده می‌شود. برای یک آپارتمان علاوه بر کاربری مسکونی می‌توان کاربری تجاری و اداری نیز اخذ کرد. ساختمان‌های ویلایی ساختمان‌هایی یک یا چندطبقه هستند که ورودی اصلی، حیاط و تمامی امکانات موجود در آن مستقل بوده و به‌صورت مشترک با واحدهای مسکونی دیگر استفاده نخواهد شد.

زندگی در خانه‌های ویلایی با آسایش بیشتری همراه است زیرا نیازی نیست تا بخش‌هایی از ساختمان را با افراد ساکن در ساختمان‌های مجاور شریک شد. زمین با کاربری مسکونی زمینی است که ساخت‌وسازی در آن انجام‌نشده اما مجوز شهرداری جهت ساخت واحد مسکونی برای آن صادر می‌شود و یا امکان اخذ مجوز شهرداری برای ساخت ساختمان مسکونی  برای آن فراهم است.

توضیحات بیشتر

تفکیک اراضی چیست؟

در ادبیات حقوقی به مال مشترک، مشاع گفته می شود و همانطور که از نام آن معلوم است، اموالی است که متعلق به بیش از یک نفر ‌باشد. به سخن دیگر به اجتماع حقوق چند نفر بر مال معین، خواه مال موجود در خارج باشد، خواه در ذمه باشد، “مشاع” گویند. مشاع بودن یک مال می تواند به طور ارادی باشد، مانند شرکت‌های اختیاری، و یا قهری باشد مانند مالکیت چند وارث بر ترکه، که بر پیدایش قهری ملکیت مشاع اشاعه نیز گویند اشاعه در مقابل افراز و مشاع در مقابل مفروز به کار میرود.

در تعریف افراز گفته شده به تقسیم کردن مال غیر منقول مشاعی بین دو یا چند نفر شریک گفته میشود، که یا از طریق تراضی بین شرکاء و یا تقسیم اجباری در قالب صدور دستور فروش توسط دادگاه، انجام میشود.  در واقع افراز استقلال بخشیدن به مالکیت مشترک از طریق اعطای هر بخش از مال مشترک به یکی از شرکا است. به طور مثال اگر مال غیر منقولی مانند خانه، زمین یا مغازه ای بین حداقل دو نفر مشاع باشد چنانچه این دو نفر بخواهند سهم خود را مجزا كنند باید آنرا افراز كنند.

ولی تقسیم اعم از تفکیک و افراز و غیر آن است. مثلاً هرگاه کسی فوت کند ترکه او بین ورثه تقسیم میشود و این ترکه شامل منقول و غیر منقول می شود و در این مورد اصطلاح تقسیم ترکه به کار برده می شود نه افراز یا تفکیک.

از آنجایی که در مالکیت مشاعی همواره مشکلاتی قابل طرح میباشد، لذا بحث تقسیم اموال مشاع ضروری به نظر میرسد تا اجتماع حقوق مالکان متعدد در ملک واحد از بین رفته و مالکیت مشاعی آنها به مالکیت افرازی و اختصاصی تبدیل میشود.

با این توصیف شرکاء هر ملکی می توانند با تراضی و توافق میان خود، به هر نحوی که می خواهند تقسیم آن را انجام دهند و اگر توافق حاصل نشود، متقاضی تقسیم می تواند اجبار شرکاء را به انجام تقسیم بخواهد. پس هر شریک می تواند هر وقت بخواهد تقاضای تقسیم مال مشترک را بنماید، مگر در مواردی که تقسیم به موجب قانون ممنوع یا شرکاء ملزم بر عدم تقسیم شده باشند.

تفاوت تفکیک و افراز

گرچه بعضاً دیده شده برخی از افراد تفکیک و افراز را مترادف و به معنای واحد دانسته اند، اما باید اشاره نمود از منظر قانونی و عرف ثبتی، تفکیک عبارت از تقسیم مال غیرمنقول به قطعات کوچکتر می باشد. به طور مثال قطعه زمینی است به مساحت ۵ هزار متر که مالک یا مالکین آن تصمیم دارند آن را به قطعات ۲۰۰ متری تقسیم نمایند. اگر این تقسیم صورت گرفت، گفته می شود که آن زمین به قطعات ۲۰۰ متری تفکیک شده است.

‌به این ترتیب از تفکیک به منظور انتقال قطعات تفکیک شده به صورت مفروز (جداجدا)، صدور سند مالکیت مفروزی با ابطال سند اولیه و تنظیم تقسیم نامه استفاده میشود. ‌تمامی امور مربوط به تفکیک در اداره ثبت انجام می‌شود و بعد از آن صورت ‌مجلس تفکیکی تنظیم میشود. این صورت‌مجلس شامل حدود مساحت قطعات جدا شده به منظور انتقال و به صورت قطعات مفروزی جهت صدور سند مالکیت برای قطعات و تنظیم تقسیم نامه است.

از طرفی دیگر، در تفکیک لازم نیست که ملک غیر منقول مشاع باشد یعنی یک نفر که مالک ۶ دانگ زمین بزرگی است می تواند آن را به قطعات کوچک تر تفکیک و تقسیم نماید، همانطور که اگر چند نفر مالک آن باشند میتوانند آن را تفکیک کنند. اما در افراز لازم است که ملک مشاع باشد و در مورد تقسیم ملک غیر مشاع این اصطلاح به کار برده نمیشود.

بنابراین اگر ملک مشاعی تفکیک شود حالت اشاعه و اشتراک آن از بین نمیرود. یعنی پس از تفکیک نیز شرکاء در هر قطعه ای به نسبت سهم خود مالکیت دارند. مثلاً اگر زمینی به مساحت ۵ هزار متر بین دو نفر به طور مساوی مشترک باشد و آن زمین به ۱۰ قطعه ۵۰۰ متری تفکیک گردد، هر یک از شرکاء مالک ۳ دانگ هر قطعه خواهند بود، اما در افراز سهم شریک مشخص و معین میشود و ازحالت مشاع بودن و اشتراک خارج میگردد.

چگونگی درخواست تفکیک و افراز

با توجه به ماده ۱۵۰ قانون ثبت، مرجع درخواست تفکیک اداره ثبت است و هرگاه از طرف مالک یا قائم مقام او تقاضای تفکیک شود این تقاضانامه به اداره ثبت ارسال می گردد و در تقاضانامه باید ارزش مورد تفکیک بر اساس ارزش معاملاتی روز تعیین شود و هزینه تفکیکی از طرف ذینفع بر اساس مبلغ مزبور قبلاً پرداخت گردد. مبنای وصول هزینه تفکیک ارزش معاملاتی (دارایی) خواهد بود هر چند بهای معامله بیش از ارزش معاملاتی روز باشد.

طبق ماده ۱ قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب ۱۳۵۷، در مورد املاک مشاعی که جریان ثبت آنها خاتمه یافته، اعم از اینکه در دفتر املاک ثبت شده یا نشده باشد، رسیدگی به درخواست افراز با واحد ثبتی محلی است که ملک مورد تقاضای افراز در حوزه آن واقع است و طبق ماده۲ همان قانون، تصمیم واحد ثبتی ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه است.

بنابراین در مورد املاک مشاعی که درخواست افراز آنها میشود باید نخست وضع ملک از لحاظ اینکه آیا جریان ثبتی آن خاتمه یافته است یا نه؟ در نظر گرفته شود و با توجه به وضع آن، مرجع رسیدگی به درخواست افراز مشخص میشود.

الف) اگر جریان ثبتی خاتمه یافته باشد، مرجع رسیدگی اداره ثبت محل وقوع ملک است و تصمیم آن ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه عمومی میباشد. مگر اینکه بین مالکین، محجور یا غائبی باشد که در این صورت برابر رأی وحدت رویه ردیف ۵۹/۲۹ مورخه ۱۵/۱/۱۳۶۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور ناظر به ماده ۳۱۳ قانون امور حسبی رسیدگی به دعوی افراز در صلاحیت دادگاه عمومی میباشد.

ب) اگر جریان ثبتی ملک خاتمه نیافته باشد، مرجع رسیدگی به افراز، دادگاه عمومی محل است و رأی آن دادگاه چه در بند الف، چه در بند ب، برابر ماده ۱۹ قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب قابل تجدید نظر است.

باید دانست که اگر نسبت به ملک مشاعی سند مالکیت صادر شده باشد، صدور سند مالکیت نشان دهنده ختم عملیات ثبتی است و در نتیجه افراز آن باید از اداره ثبت محل درخواست بشود. اما اگر برای ملک مشاع سند مالکیت صادر نشده باشد لازم است متقاضی ابتداء به اداره ثبت مراجعه کند و در صورتی که آن اداره اعلام نماید که جریان ثبتی خاتمه نیافته است، متعاقباً به دادگاه عمومی دادخواست تقدیم نماید. این اقدام موجب سرعت عمل بیشتری می شود زیرا در غیر این صورت، مثلا اگر پیشاپیش به دادگاه دادخواست داده شود دادگاه باید از اداره ثبت استعلام نماید که آیا جریان ثبتی خاتمه یافته است یا نه، که در جای خود موجب اطاله دادرسی خواهد شد.

شرایط و نحوه افراز و تفکیک املاک در مراجع قضایی و ثبتی

ماده ۱۵۴ اصلاحی قانون ثبت، مصوب ۳۱ تیر ۱۳۶۵ مجلس شورای اسلامی مقرر می دارد: دادگاه ها و ادارات ثبت اسناد و املاک باید طبق نقشه تفکیکی که به تأیید شهرداری محل رسیده باشد نسبت به افراز و تفکیک کلیه اراضی واقع در محدوده شهرها و حریم آنها اقدام نمایند. شهرداری ها مکلفند براساس ضوابط طرح جامع تفصیلی یا هادی و دیگر ضوابط مربوط به شهرسازی نسبت به نقشه ارسالی از ناحیه دادگاه یا ثبت اظهارنظر و نظریه کتبی را ضمن اعاده نقشه به مرجع ارسال کننده اعلام دارند. در غیر این صورت دادگاه ها و ادارات ثبت نسبت به افراز و تفکیک رأساً اقدام خواهند نمود.

برای گرفتن تأیید شهرداری، مالک نقشه‌ای که برای تفکیک زمین خود فراهم کرده ، تسلیم شهرداری میکند و در مقابل آن رسیدی مبنی بر تسلیم نقشه مذکور دریافت میکند. شهرداری پس از تسلیم این نقشه، اقدام به کسر سطوح معابر و قدرالسهم شهرداری مربوط به خدمات از کل زمین میکند و سپس آن را تأیید کرده و به صورت کتبی به مالک ابلاغ میکند.

در همین جا لازم به ذکر است که تفکيک املاک و اراضي در کليه پهنه هاي شهر با متراژ کمتر از ۱۰۰۰ مترمربع، بعد از رعايت برهاي اصلاحي (با کاربري مسکوني) و با متراژ کمتر از ۲۰۰۰ مترمربع (با ساير کاربري ها)، ممنوع است. ليکن در صورت درخواست تفکيک براي اراضي و املاک بيش از نصاب هاي مذکور، حداقل مساحت قطعه حاصل از تفکيک نبايستي از ۵۰۰ مترمربع در کاربري هاي مسکوني و ۱۰۰۰ مترمربع در ساير کاربري ها، کمتر باشد.

اینک با اصلاحیه ای که از سال ۱۳۹۰ در ماده ۱۰۱ قانون شهرداری اعمال شد، تغییراتی در مسیر دریافت تقاضای تفکیک اراضی ایجاد شده است. بدین صورت که نقشه‌ای که مالک برای تفکیک زمین خود تهیه کرده است و جهت تصویب در قبال رسید، تسلیم شهرداری می‌کند، باید پس از کسر سطوح معابر و قدرالسهم شهرداری مربوط به خدمات عمومی از کل زمین، از طرف شهرداری حداکثر ظرف ۳ ماه تأیید و کتباً به مالک ابلاغ شود. در تعیین این درصدها توسط شهرداری عواملی همچون موقعیت اراضی، مساحت اولیه و باقی‌مانده پس از تفکیک، کاربری مصوب اراضی و تشویق متقاضیان تفکیک به متراژهای بالاتر از حد نصاب تفکیک در آن شهر مؤثر است.

متعاقباً بعد از انقضای مهلت مقرر و عدم تعیین‌ تکلیف از سوی شهرداری، مالک میتواند خود تقاضای تفکیک یا افراز را به دادگاه تسلیم کند. دادگاه با رعایت حداکثر نصاب‌های مقرر در خصوص معابر، شوارع و سرانه‌های عمومی با أخذ نظر کمیسیون ماده ۵، به موضوع رسیدگی و اتخاذ تصمیم می‌کند. کمیسیون ماده ۵ حداکثر ظرف دو ماه باید به دادگاه مذکور پاسخ دهد. در صورت عدم ارسال پاسخ در مدت فوق، دادگاه با ملاحظه طرح جامع و تفصیلی در چارچوب سایر ضوابط و مقررات، به موضوع رسیدگی و رأی مقتضی صادر میکند.

البته در اراضی با مساحت بیشتر از ۵۰۰ مترمربع که دارای سند ششدانگ است، شهرداری برای تأمین سرانه فضای عمومی و خدماتی تا سقف ۲۵ درصد و برای تأمین اراضی مورد نیاز احداث شوارع و معابر عمومی شهر در اثر تفکیک و افراز این اراضی مطابق با طرح جامع و تفصیلی با توجه به ارزش افزوده ایجاد شده از عمل تفکیک برای مالک، تا ۲۵ درصد از باقیمانده اراضی را دریافت میکند. شهرداری مجاز است با توافق مالک قدرالسهم مذکور را براساس قیمت روز زمین طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری دریافت کند. در مواردی که امکان تأمین انواع سرانه، شوارع و معابر از زمین مورد تفکیک و افراز میسر نباشد، شهرداری میتواند با تصویب شورای اسلامی شهر معادل قیمت آن را به نرخ کارشناسی دریافت کند.

نکته دیگر اینکه معابر و خیابان‌هایی که در اثر تفکیک اراضی به وجود می‌آید، به صورت بلاعوض به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد. بدین ترتیب متقاضیان تفکیک، بخشی از اراضی خود را به شهرداری به صورت بلاعوض تملیک خواهند کرد.

شایان ذکر است که هرگونه تخلف از موضوع قانون فوق در تفکیک یا افراز اراضی، جرم تلقی‌شده و با متخلفان، طبق قانون مجازات اسلامی و قانون تخلفات اداری برخورد خواهد شد.

مرجع رسیدگی به دعاوی تفکیک و افراز

چنانچه بین شرکاء بر سر صحت افراز و تطبیق یا عدم تطبیق با میزان مالکیت مشاعی شریک اختلاف حاصل شود، تعیین تفکیک نهایی آن با دادگاه است. اما تفکیک چون عنوان تشخیص و تمیز حق و جدا کردن سهم مالک مشاعی را ندارد لذا هیچ وقت جنبه قضایی نداشته و همواره در صلاحیت اداره ثبت بوده است.

مراحل تفکیک زمین یا ساختمان

به طور اجمال باید دانست جهت شروع برای تفکیک، ابتداء باید با در دست داشتن سند مالکیت و نقشه تفکیکی پیشنهادی در مقیاس ۵۰۰/۱ که قبلاً آن را تهیه نموده به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه و نسبت به اخذ تقاضای تفکیک از آن دفترخانه اقدام شود. سپس تقاضا نامه صادره از دفترخانه اسناد رسمی را به اداره ثبت اسناد و املاك محل تسلیم و اداره ثبت پس از بررسی پرونده ثبتی طی نامه ای متقاضی را به شهرداری محل دلالت می نماید. سپس متقاضی با معرفی نامه ثبت، به انضمام مدارک مورد نیاز از قبیل ۱ ـ سه نسخه فتوکپی سند مالکیت۲ ـ یک برگ نقشه ۲۰۰/۱ که محل ملک دقیقاً در آن مشخص شده باشد ۳ ـ مفاصا حساب دارایی ۴ ـ پایان کار ساختمان در صورت موجود بودن بنا در ملک را در صورت داخل محدوده قانونی یا حریم شهر، به شهرداری مربوطه والا به فرمانداری یا بخشداری محل مورد نظر مراجعه میکند.

تکلیف شهرداری برابر قانون

شهرداری پس از اخذ مدارک و تقاضای تفکیک مستنداً به اصلاحیه ماده ۱۰۱ قانون شهرداری مکلف است در ظرف مدت سه ماه نقشه پیشنهادی مالک و سایر مدارک را بررسی و در صورت مطابقت با مقررات مربوط، آن را تصویب و به اداره ثبت محل منعکس نماید.

از طرفی دیگر، شهرداری برابر مقررات حداکثر ۳ ماه فرصت دارد پاسخ لازم را به مرجع درخواست تفکیک و یا مالک کتباً ارائه نماید و الا اداره ثبت می تواند طبق نقشه ای که مالک ارائه می دهد عمل تفکیک را انجام دهد.

تشریفات عمل تفکیک در اداره ثبت اسناد و املاك محل

چنانکه شهرداری در مهلت تعیین شده نقشه مورد نظر را تصویب و پاسخ لازم را به اداره ثبت داده باشد اداره ثبت با وصول پاسخ شهرداری منضم نقشه تأیید شده نسبت به ثبت آن در دفتر اندیکاتور و تشکیل پرونده اقدام و جهت نقشه برداری و یا معاینه محلی به کارشناس مربوطه ارجاع و متصدی نقشه برداری با تعیین وقت قبلی و ابلاغ آن به مالک جهت عزیمت به محل مورد نظر عملیات تفکیک را شروع میکند.

بدیهی است در صورتی که محل وقوع ملک خارج از شعاع ۳۰ کیلومتر باشد به نماینده و نقشه بردار ثبت حق مأموریت تعلق می گیرد که مالک مکلف به واریز آن به حساب اداره ثبت است.

پس از انجام معاینه محلی و مطابقت ملک با ابعاد آن با اسناد و مدارک موجود نقشه مورد نظر توسط نماینده و نقشه بردار امضاء و مسئول اداره نیز صورت مجلس تفکیکی را پس از حصول اطمینان از عدم بازداشت ملک و اخذ هزینه تفکیک و کنترل عملیات انجام گرفته آن، امضاء و از طریق دبیرخانه به دفترخانه اسناد رسمی که در ابتدای شروع کار تفکیک از آن تقاضای تفکیک شده، منعکس می نماید.

تکلیف دفترخانه اسناد رسمی پس از انجام عملیات تفکیک

دفترخانه اسناد رسمی پس از وصول نقشه تفکیکی و تأیید اداره ثبت اسناد با تقاضای مالک نسبت به ثبت صورت معامله هر یک از قطعات تفكيك شده در دفاتر رسمی اقدام و رونوشت سند تنظیمی را جهت صدور سند مالکیت جداگانه و شش دانگ برای هر قطعه به اداره ثبت مربوطه ارسال می نماید.

خقوق شرکاء در صورت هدم امکان افراز ملک

در این ارتباط ماده ۴ قانون افراز و فروش املاک مشاع مقرر مي‌دارد: ملکي که به موجب تصميم قطعي غير قابل افراز تشخيص داده شود، با تقاضاي هر يک از شرکاء و به دستور دادگاه عمومی فروخته مي‌شود، صرف نظر از اینکه منشأ مالکیت وراثت یا از طریق دیگری باشد. بنابراین در صورتی که اداره ثبت و دادگاه عدم قابليت افراز آن را تشخيص دهند، در پي ارائه درخواست فروش از سوي يک يا چند نفر از مالکین، دادگاه با صدور يک دستور صرف و اعلام آن به اجراي احکام نسبت به فروش ملک مشاع اقدام خواهد نمود.

-۱۰نکات لازم هنگام رسيدگي به درخواست‌ دستور فروش

در این مورد باید گفت؛

۱) با عنايت به ماده ۴ قانون افراز و فروش املاک مشاع و ماده ۹ آيين‌نامه اجرايي اين قانون، براي صدور دسـتـور فـروش ملک غيرقابل افراز، نيازي به تقديم دادخـواسـت، پـرداخـت هـزيـنـه دادرسـي، تـعيين وقت رسيدگي و در نهايت، صدور حکم نيست؛ زيرا مانند درخواست اجراي حکم مي‌باشد. هم چنین نظر به اينکه تابع تشريفات رسيدگي آيين دادرسي مدني نمي‌باشد، قابل تجديدنـظـرخـواهـي و فـرجـام‌خـواهـي نـيـسـت. ضمناً در مرحله اجرا، واحد اجراي احکام مي‌تواند براي تعيين حدود اربعه (چهار ضلع شمال، جنوب، شرق و غرب) و قيمت پايه و تنظيم کروکي و غیره رأساً اقدام نمايد.

۲(با توجه به اينکه ملک به صورت مشاعی است، به منظور تقسيم وجوه نقد حاصل از فروش ملک غيرقابل افراز دادگاه به تناسب سهام آنان، اين مبلغ را بين مالکان تقسيم مي‌نمايد. به همين جهت، اجبار به فروش را نيز مي‌‌توان نوعي تقسيم غيرمستقيم به حساب آورد.

-۱۱ منظور از صورت مجلس تفکیکی

در صورت نیاز به تفکیک زمین و تقسیم آن به چند قطعه یا تفکیک یک مجموعه یا مجتمع ساختمانی به چند واحد آپارتمانی، امروزه به عنوان یک تکلیف در اداره ثبت شیوه ای حاصل شده که مشاعات و مشترکات تعیین شده و با استفاده از قانون تملّک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی و بخشنامه های ثبتی و دستور العمل های ارشادی، بر خلاف گذشته مشکلات در عمل حل و مرتفع شده است.

از این رو از جمله مدارکی که هنگام تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی لازم و ضروری می باشد، به غیر از تقسیم نامه و پایان کار، صورتمجلس تفکیکی ملک است که با انتقال قطعه یا قطعاتی از آن به غیر یا انتقال سهم مشاعی به شریک دیگر، حدود اربعه ملک و نیز سهم مشاعات هنگام انتقال، مشخص می شود.

 

توضیحات بیشتر
09396825619
INFO@GILAND.IR