آستارا
طوالش
رضوانشهر
ماسال
بندر انزلی
صعومه سرا
فومن
رشت
شفت
رودبار
سیاهکل
لاهیجان
اشرفیه
املش
رودسر
لنگرود
09027087013

PHONE NUMBER

سرقفلی چیست؟

  • تاریخ انتشار : 29 فوریه 24
  • تعداد بازدید : 863
  • نظرات : بدون دیدگاه
  • دسته بندی : دانستنی های ملکی
  • نویسنده : حسین احمدپور
  • منبع : گیلند

سرقفلی چیست؟
آیا میدانید سرقفلی چیست؟ در این مطلب به تعریف سرقفلی و مفاهیم مرتبط با آن خواهیم پرداخت. در حقیقت سرقفلی به زبان ساده به حقی گفته می شود که مستاجر با پرداخت مبلغی به مالک در ملک تجاری پیدا می‌کند و برابر این حق می‌تواند از ملک تجاری با اجاره بسیار کمی استفاده کند.
به عنوان مثال یک شخص برای اجاره یک ملک تجاری که 1 میلیارد تومان ارزش دارد ماهانه 10 میلیون تومان اجاره می دهد. در حالی که اگر آن فرد 900 میلیون تومان بابت سرقفلی مغازه پرداخت کند می تواند با پرداخت 100 هزار تومان ماهانه از منافع عین مستاجره استفاده کند.
برای خرید مغازه سرقفلی مقدمات و مراحل خاصی دارد. اگر سرقفلی مشمول قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۵۶ باشد، خریدار باید قبل از اقدام به خرید از رضایت مالک به انتقال سرقفلی اطمینان حاصل کند در غیر این صورت ممکن است بعد از امضاء قرارداد با عدم رضایت مالک مجبور به تخلیه محل سرقفلی با نصف حق کسب پیشه شود. به همین خاطر باید برای خرید مغازه سرقفلی حتما از مشاور و وکیل سرقفلی متخصص این حوزه استفاده شود.
در قوانین فعلی کشور سرقفلی به دونوع می باشد:

سرقفلی ناشی از حق کسب و پیشه:
این نوع سرقفلی در واقع همان حق کسب و پیشه ناشی از قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۵۶ است که در عرف عمومی مردم از آن تحت عنوان سرقفلی یاد می‌شود و به همین عنوان مغازه‌های دارای حق کسب‌وپیشه بین کسبه و بازاریان نقل‌ و انتقال می‌گردد.

سرقفلی حقیقی:
سرقفلی که به آن سرقفلی واقعی گفته می شود سرقفلی ای است که مربوط به حق کسب و پیشه نیست بلکه مستاجر در ابتدای ورود به عین مستاجره با پرداخت مبلغی سرقفلی مغازه را خریده است. این نوع از سرقفلی در دو مبحث است.
1- سرقفلی ای که در کنار حق کسب و پیشه حاصل از قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۵۶ قرار دارد و در بسیاری از موارد باعث اشتباه بازاریان و مردم و حتی در بعضی مواقع صاحب نظران و حقوقدانان گردد. از آنجا که برای مستاجران مشمول قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۵۶ حق کسب وپیشه ایجاد می‌شود.
2- نوعی از سرقفلی که اولین بار در حقوق ایران در سال ۱۳۷۶ در قانون روابط موجر و مستاجر پیش‌بینی شد و شرایط تخلیه، تخلف و انتقال این سرقفلی کاملا با سرقفلی ناشی از حق کسب پیشه متفاوت است که متاسفانه اشتباه در این حوزه و مقایسه این نوع سرقفلی با سرقفلی قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۵۶ باعث ضرر های جبران ناپذیری برای کسبه و بازاریان می‌شود.

توضیحات بیشتر

کاربری مسکونی چیست؟

وقتی به اطراف نگاه مینیم انواع ساختمان ها را می بینیم و حتما این سوال در ذهنتان  ایجاد شده که چگونه برخی از ساختمان‌ها جهت سکونت و برخی دیگر به‌عنوان ساختمان‌های تجاری، کشاورزی،  اداری،ورزشی و انواع دیگر تعیین شده اند.

پروانه ساختمان شناسنامه هر ساختمانی است که قبل از هرگونه ساخت و سازی باید از شهرداری گرفته شود.اگرساخت و سازی بدون مجوز شهرداری انجام شود غیرقانونی است و شهرداری مجاز است تا مانع از ادامه ساخت ‌و ساز و فعالیت آن شود.در پروانه ساختمان علاوه بر ثبت مشخصات فنی ساختمان زیر نظر مهندسین و ناظرین باتجربه، نوع کاربری ساختمان نیز ذکر میشود.

کاربری ساختمان طرحی جامع است که چگونگی استفاده و کاربرد ساختمان را بیان میکند.جهت شناخت شهر و آشنایی با چگونگی و پراکندگی فعالیت‌های شهری مطالعاتی اساسی صورت گرفته و بر مبنای آن نوع کاربری ساختمان تعیین میشود.

میتوان گفت که نحوه‌ی استفاده از یک ملک یا ساختمان، که بر مبنای طرح تفصیلی شهرداری و بر اساس چگونگی استفاده از آن ساختمان و فعالیت‌های شهری اطراف آن مشخص می‌شود،کاربری ساختمان میگویند

کاربری ساختمان در ۸ نوع کاربری تقسیم بندی شده است: مسکونی، کاربری تجاری، کاربری کشاورزی، کاربری صنعتی، کاربری خدماتی، کاربری معدن، کاربری ورزشی و فاقد کاربری.

ساختمانی که بر اساس طرح جامع شهرداری در محدوده‌ای از شهر با تراکم‌های مختلف مسکونی ساخته میشود این ظرفیت را دارد که افرادی در آن زندگی کنند بنابراین مجوز شهرداری آن با کاربری مسکونی صادر میشود.

حتی زمینی که در تراکم‌های مسکونی شهر واقع‌شده است میتواند کاربری مسکونی داشته باشد. املاک با کاربری مسکونی به سه دسته ویلایی ، آپارتمان و زمین مسکونی تقسیم میشوند.

در حال حاضربا افزایش جمعیت و نبود زمین کافی اغلب واحدهای مسکونی در یک یا چند ساختمان واقع می‌شوند که ورودی اصلی، راه‌ پله و بعضی پارکینگ و حیاط آن‌ها مشترک است به این‌گونه ساختمان‌ها آپارتمان گفته میشود.

قسمت‌هایی که به‌صورت مشترک بین اهالی ساختمان استفاده می‌شود بخش مشاع ساختمان نامیده می‌شود. برای یک آپارتمان علاوه بر کاربری مسکونی می‌توان کاربری تجاری و اداری نیز اخذ کرد. ساختمان‌های ویلایی ساختمان‌هایی یک یا چندطبقه هستند که ورودی اصلی، حیاط و تمامی امکانات موجود در آن مستقل بوده و به‌صورت مشترک با واحدهای مسکونی دیگر استفاده نخواهد شد.

زندگی در خانه‌های ویلایی با آسایش بیشتری همراه است زیرا نیازی نیست تا بخش‌هایی از ساختمان را با افراد ساکن در ساختمان‌های مجاور شریک شد. زمین با کاربری مسکونی زمینی است که ساخت‌وسازی در آن انجام‌نشده اما مجوز شهرداری جهت ساخت واحد مسکونی برای آن صادر می‌شود و یا امکان اخذ مجوز شهرداری برای ساخت ساختمان مسکونی  برای آن فراهم است.

توضیحات بیشتر

نسق چیست؟

  • تاریخ انتشار : 29 فوریه 24
  • تعداد بازدید : 134478
  • نظرات : یک دیدگاه
  • دسته بندی : دانستنی های ملکی
  • نویسنده : حسین احمدپور
  • منبع : گیلند

در ایران قدیم تقسیمات مختلفی در مورد زمین ها رایج  بود  و در اکثر مزارع نیاکان ما با کشاورزی و فعالیت در زمین، محصول را به نسبت حقی که داشتند تقسیم می کردند.

اگر مالکیت زمین  از آن کس دیگری بود، رعیت متناسب با کار و تلاش و سهم خود، از محصول سهم داشت و اگر مالک خود روی زمین کار میکرد،  به حاکم سهم می پرداخت و اگر خان و مالک بود بابت ابزار تولید و زمین و سایر حمایت هایی که از  رعیت داشت، سهم مشخصی دریافت میکرد.

در نتیجه اگر رعیت سال ها روی زمین مشخصی کار می کرد از سهم بیشتری بهره می برد و یا حق تقدم و حق ریشه و کار و برداشت با او بود و مالک زمین نیز ترجیح میداد که با رعیت با سابقه بیشتر کار کند.

در دِه های  ایران تقسیم زمین عمدتا طی یک سال یا چند سال بصورت بنه بندی، و  گاوبندی بود و هر کس روی بنه خود کار می کرد و سهم خود را می برد و سهم مالک نیز پرداخت میشد. رعیت و خانواده او از بنه خود دفاع میکردند و دام خود را در بنه خود به چرا میبردند و در بنه خود باغ و زراعت داشتند.

زمین های نسقی یعنی چه

زمین های نسقی یعنی چه

تحول با اصلاحات ارضی 

 

اما با شروع اصلاحات ارضی در سال 1338مالکیت به شکل خاص در ایران شناخته شد. دولت زمین را از خان ها و مالکان بزرگ گرفت و بین رعیت های همان زمین تقسیم کرد و بر اساس میزان فعالیت و کار مردم روستا، زمین های مرغوب، نیمه مرغوب و نامرغوب تقسیم می شد و البته این تقسیم اراضی بابت لطمه زیادی به ساختار تولید و کار و فعالیت روستا شد.

عده ای از رعیت ها توان و دانش ومدیریت کافی نداشتند و قادر به اداره زمین خود نبودند و در نتیجه آن را یا رها کردند و به شهر رفتند و یا فروختند و کارگر و خوش نشین شدند و یا حق و حقوق خود را اجاره می دادند و یا با گرفتاری های جدید دست و پنجه نرم میکردند.

پراکندگی زمین ها و تکه تکه شدن زمین ها به خصوص پس از مرگ پدر خانواده و ارث بردن فرزندان، ساختار تولید روستا را ویران کرد و سلسله مراتب روستا و کار گروهی و مشاع و همکاری و تقسیم کار قبلی را ویران کرد و در نتیجه اکثریت روستا زیان دیدند و درگیری ها و اختلاف ها نیز باعث شدیدتر شدن این مشکلات شد.

 

اگر کشاورزی به مدت یک سال روی زمینی کار و فعالیت تولیدی انجام میداد با رعایت شرایطی طبق اصلاحات ارضی مالک مشاع روستا دراراضی مرغوب، نیمه مرغوب و پست محسوب می شد و با پرداخت اقساط ، مالکیت رسمی  در زمین دارا میشد.

در عین حال رسم تیول داری نیز برای بهبود وضع روستاییان ایران مورد توجه بود اما در یک کلام می توان گفت که اگر به جای اصلاحات ارضی، تقویت تعاونی ها و نظارت بر کار خان و رعیت صورت میگرفت نتیجه بهتری حاصل میشد.

درمهرماه 1331 با توجه به قانون عمرانی 1316 لایحه زیاد شدن سهم کشاورزان و سازمان عمرانی به تصویب رسید. اما این قوانین نیز نتوانست مشکل ساختاری تولید کشاورزی و زمین داری را حل کند و همچنان مشکلات کشاورزان و صاحبان زمین در روستاها ادامه یافت و هنوز بعد از 50 سال از آن زمان بازهم شاهد ادامه دعواها و شکایت ها در مورد نسق، حق ریشه و مالکیت زمینها هستیم.

طبق برنامه های عمرانی باید در ارتباط با بومی شدن تقسیم اراضی و تولید بیشتر کار می شد اما برنامه های عمرانی نیز توفیق کمی داشت. در برنامه سوم عمرانی شرکتهای تعاونی روستایی بوجود آمد اما این تعاونی ها نیز نتوانستند مشکلات مردم و روستائیان و صاحبان زمین و ورثه آن ها را حل کنند.

فعالیت آموزشی وترویج باسپاه دانش، بهداشت روستا، احداث راه روستا، تاسیس انجمن ده از1342 تا 1346  نیز در برنامه سوم عمرانی تحت شعاع اصلاحات ارضی بود که در نهایت باعث  قشربندی روستایی شد و ضمن حل برخی مشکلات، چالشهای جدیدی را نیز ایجاد کرد.

اعتبار نسق زراعی

اعتبار نسق زراعی

 

شاید این مقاله هم بدردت بخوره

برنامه ریزی  با هدف بهبود ساختار برای محو یا کاهش نابرابری های اجتماعی  صورت میگرفت ولی در عمل کمتر  به نتیجه رسید و نابرابری ها کمتر نشد بلکه عامل مهاجرت از روستا به شهر بود زیرا کشاورز یا پول نداشت یا زمین مرغوب نداشت و یا مجبور بود به دلیل نداشتن امکانات و حمایت های لازم روستا را ترک کند و راهی شهر شود.

به عبارت دیگر، اصلاحات ارضی و مشکلات مالکیت زمین و ساختار تولید، والبته رشد خدمات وجاذبه های شهری، باعث رشد مهاجرت ها شد و جمعیت ایران که با 30 میلیون جمعیت 20 میلیون در روستا و 10 میلیون در روستاها داشت به خاطر مهاجرت به جایی رسیده که اکنون از 80 میلیون جمعیت بیش از 55 میلیون در شهرها و 25 میلیون در روستا زندگی می کنند و این روند مهاجرت نشان می دهد که حقوق مالکیت و نسق و حق ریشه و… همچنان با چالش های گسترده ای مواجه است وهنوز مشکلات عمده ای در حقوق روستائیات و صاحبان زمین در روستاها وجود دارد.

 

 

نسق از نظر اصطلاحی عبارت است از حق کشاورزی برای کشت روی زمینی که مالک آن دیگری است

نسق در اصلاحات ارضی

در زمان اجرای قانون اصلاحات اراضی ایران، کسانی که مالکیت زمین‌های کشاورزی را به گونه ثبتی در دست داشتند مالک خوانده میشدند. کسانی که به گونه مشروط روی زمین‌های مالکان کار میکردند و بخشی از فراورده یا درآمد برآمده از فروش فراورده را در دست مالک قرار می‌دادند کشاورز خوانده میشدند. مساحت زمین‌های تحت تصرف و کشت کشاورزان متفاوت بود. از این روی در زمان اجرای قانون اصلاحات ارضی، مقدار دقیق زمینهای کشاورزان آماربرداری شد. مساحت سندهای صادر شده برای کشاورزان بر پایه نسق آنان در فرم‌های آماری تعیین می‌شد.

در مورد نسق زراعتی و حقوق مکتسبه از آن توسط زارع در ماده اول قانون اصلاحات ارضی چنین گفته شده بود:

زارع کسی است که مالک زمین نیست یا دارا بودن یک یا چند عامل زراعتی شخصاً یا به کمک افراد خانواده خود در زمین متعلق به مالک مستقلاً زراعت می‌کند و مقداری از محصول را به صورت نقدی یا جنسی به مالک می‌دهد.

نسق زراعی یک کشاورز عبارت است از مقدار زمین‌های تحت تصرف و کشت وی در زمان اجرای قانون اصلاحات ارضی در ایران، که برای کشت و آبادانی آن اقدام نموده باشد

نسق‌داری

نسق‌داری یا حق داشتن نسق قابل انتقال و موروثی بوده‌است. دهقان حقی دائمی نسبت به قطعه زمین داشت. دهقانان حق فروش زمین را بنا به شرایط قرارداد مابین خود دارا بودند. سرنسقی عبارت بود از بهایی که دهقان بابت حق کشت زمین به کدخدا میداد.

ارباب می‌بایست به حق دهقان برای زراعت، احترام می‌گذاشت . اگر ارباب دهقانی را اخراج می‌کرد، باید هزینه خسارت را پرداخت می‌کرد. از این روی این حق، می‌توانست دائمی به معنای واقعی آن نباشد. اما این حق نسق بود که دهقان را نسبت به خوش نشین، برتری می‌داد. تنها رعیت‌ها حق نسق داشتند.

تبدیل نسق به سند

تبدیل نسق به سند

نسق در بعد از انقلاب

نسق بر پایه لایحه قانون واگذاری و احیا زمین‌ها، مصوب ۲۶ فروردین ۱۳۵۹، عبارت اسست از عملکرد آبادانی کسی که به  ‌آبادی زمین اقدام کرده ‌است.

 

نسق چیست , سند نسق چیست,نسق ,زمین های نسقی یعنی چه , سند نسخ چیست, نسق یعنی چه, فرق سند با نسق, زمین نسقی چیست, فرق سند با نسق چیست,نسق معتبر چیست , نسخ زمین چیست,ملک نسقی چیست ,سند نسقی چیست ,زمین نسق چیست , نسق زمین چیست, خانه نسقی چیست, زمین نسق دار یعنی چه, سند نسقی چیست؟,معنی نسق زراعی , نسخ زمین, معنی نسق,نسق مسکونی , نسق زراعی چیست, نسق یعنی چی, نسخ زمین کشاورزی چیست,سند نسق,حق نس چیست,زمین نسق,نسق یعنی,نسق زمین,نسقی چیست,نسخ ملک چیست,نسق ملک چیست,معنی نسقی,نسق زمین مسکونی,نسقی یعنی چه,منظور از زمین نسق چیست,زمین نسقی,نسخ یا نسق,ملک نسقی یعنی چی,زمین نسق یعنی چه,مدرک نسق چیست,سند نسخ,معنی نسق چیست,نسق معنى,زمین نسق دار,نسق معنی,معني نسق,صاحب نسق يعني چه,نسق به چه معناست؟,خرید زمین نسق دار,معنی کلمه نسق زراعی,معنى نسق,نسق کشی چیست,نصق,نسق به چه معناست,نسق یا نسخ,نسق کشی یعنی چه,معنای نسق,حق نسق,معنی کلمه نسق چیست,نسق زراعی یعنی چه,نمونه نسق زمین,سند نسق زراعی چیست,سند نسقی,صاحب نسق چیست,اپارتمان نسقی یعنی چه؟,نسق زراعی,نحوه خرید زمین نسقی,معنی نسق در املاک,مفهوم نسق,ملک نسق دار یعنی چه,معنی سند نسخ,نمونه نسق زراعی,نمونه سند نسق زراعی,معنی کلمه نسق,نسخی چیست,نسق گیری,زمین یعنی چی,معنی نسق کشی,نسقی,نسخی یعنی چه,زمین زراعی چیست,نسق کشیدن یعنی چه,منظور از نسق زراعی چیست,نسق کشاورزی,معنی نصق,زمین یعنی چه,نسق کشی,کلمه نسق یعنی چی,اراضی نسقی,جمع نسق,ملک نسقی,حق نگهداری زمین,منظور از بر زمین چیست,معنی نسق گرفتن,سند بدون ریشه چیست,سند بدون ریشه یعنی چی,تبدیل نسق به سند,تعريف نسق,shorturl.at,cutt.ly,bitly,tinyurl,,,

 

امروزه کانال کشی ( کانال سازی ) و تعبیه دریچه کولر در داخل ساختمان های مختلف، به یکی از برنامه های اجرایی ضروری مهندسین و پیمانکاران ساختمان ها ( تهویه نظری ) در جهت افزایش میزان آسایش افراد تبدیل شده است.

توضیحات بیشتر

تسطیح چیست؟

  • تاریخ انتشار : 29 فوریه 24
  • تعداد بازدید : 17207
  • نظرات : بدون دیدگاه
  • دسته بندی : دانستنی های ملکی
  • نویسنده : حسین احمدپور
  • منبع : گیلند

تعریف عمومی تسطیح(landleveling)

هموارسازی، صاف کردن و ایجاد شیب مناسب در زمین با در نظرگرفتن ضریب نفوذ پذیری و بافت خاک، جهت جلوگیری از فرسایش سطحی و تندآب و بوجودآوردن شرایط یکسان و هماهنگ توزیع آب در یک عمق، در سراسر مزرعه به عقیده پروفسورMichael salasr از دانشگاه لوئیزیانای آمریکا از تسطیح، ایجاد شیب در یک اندازه معین برحسب بافت و ساختمان خاک به منظور نفوذ مناسب (هوا، آب، ریشه) طراحی ویلا زهکشی خوب و بهبود بخشیدن به توزیع یکنواخت مواد غذایی، آب و افزایش راندمان آبیاری ثقلی است.

هموارسازی (landleveling , landforming ,landgrading)

یک اصطلاح کلی برای هموارسازی و صاف کردن زمین بر اساس عوارض طبیعی، کاری که سالهاست به صورت سنتی در کشور ما با انواع ماله و موادهای متنوع انجام میشود.

تسطیح علمی(دقیق) landsmoothing , landplaning))

تسطیح دقیق با در نظرگرفتن شیب به طوری که خطا به صفر نزدیک شود که دقیق ترین نوع تسطیح است. در این روش نقاط زمین هم ارتفاع شده و یک سطح کاملاٌ مستوی با شیب یکسان ایجاد میشود.

ماشین های تسطیح

اصولاً ماشین های تسطیح در گروه ماشین های سنگین خاکورزی در عملیات زراعی قرار دارند، تسطیح در زمین های ناهموار توسط ماشین های مکانیکی و کنترل دستی با وزن زیاد میتواند باعث فشردگی لایه زیرین و جابجایی حجم بسیار زیادی از خاک گردد و در صورتی که به عمق خاک زراعی توجه نشود صدمات قابل توجهی را به پتانسیل زراعی و ساختمان خاک وارد کند، به همین دلیل حذف ماشین های سنگین مکانیکی و جلوگیری از خاکبرداری های عمق عرصه هاي نباتی و مرغوب خاک، میتواند به افزایش کیفی خاک کمک کند. انواع اسکرپیرهای خودرو بلدوزر و گریدرها در این گروهند.

 

 

 

معرفی مجموعه کنترل لیزری در ماشین های تسطیح

1- فرستنده (transmitter )

این دستگاه به عنوان مولد اشعه و دارای یک دیود تولید نور لیزر است که توسط باطری 12 ولتی کار میکند. مولد اشعه یسته به نوع دستگاه فرستنده، دیود تولید لیزر را با سرعت قابل تنظیم از 0 تا 1200 دور در دقیقه، حول محور عمود بر سطح مزرعه می چرخاند و یک صفحه ی مجازی از پرتو لیزر با قدرت 1 تا 5 میلی وات و فرکانس 645 تا700 نانومتر در یک باند به قطر 5 تا 12 میلیمتر را در ارتفاع مشخص، بالای سطح مزرعه تشکیل می دهد. این باند از نور لیزر کار کنترل و هدلایت سنسورهای گیرنده در ماشین تسطیح را بر عهده دارد.

2- گیرنده (receiver)

گیرنده که تنظیم کننده اتوماتیک ارتفاع تیغه دستگاه از سطح مزرعه میباشد و براساس شیب تعریف شده نور لیزر ارسالی از فرستنده عمل میکند، از یک سری سنسور یا حسگر حساس به نور لیزر تشکیل شده. این حسگرها در سه طبقه به صورت عمودی روی هم قرار گرفته وکار ارسال اطلاعات جهت کنترل و هماهنگ کردن ارتفاع  تیغه از سطح مزرعه با صفحه مجازی لیزری در ارتفاع فرستنده را به عهده دارد.

این دستگاه طبق فرامینی که از حسگرهای خود دریافت می کند اطلاعات را به پالسهای الکتریکی تبدیل کرده و با انتقال جریان الکتریسیته به جعبه ی کنترل و پردازش اطلاعات در حافظه آن فرامین لازم به شیر برقی برای هدایت جک های هیدرولیک و کنترل تیغه را دقیقاً در ارتفاع تعریف شده صادر می نماید.

3- آشکارساز دستی (detector)

آشکارساز یا گیرنده دستی برای مشخص کردن و یافتن مسیر تابش پرتو لیزر بکار می رود. این دستگاه وسیله ی بسیار مطمئنی برای نقشه برداری است و میتوان با استفاده از یک خط کش تلسکوپی چهار و پنج متری و تراسمیتر(فرستنده) کار نقشه برداری مزرعه را یک نفره انجام داد.

 

4- جعبه کنترل (controlbox)

این واحد ارتباط دهنده گیرنده با فرستنده است که بوسیله باطری تراکتور تغذیه شده و پس از دریافت پالسهای الکتریکی حاصل از خروجی سنسورهای آشکارساز گیرنده لیزر، بوسیله ی یک آی سی حافظه که دارای برنامه نرم افزاری دقیق تیغه تسطیح در ارتفاع تعریف شده را بر اساس شیب و جهت باند لیزر بر عهده دارد.

5- دکل (mast)

دکل یا پایه ی تلسکوپی برای تنظیم ارتفاع reciver و تیغه در محدوده باند نور لیزر با حدود 170 سانتیمتر ارتفاع بسته و 270 سانتیمتر ارتفاع باز که دقیقاٌ بر روی تیغه یا باکت ماشین تسطیح نصب میشود و گیرنده در زمان کار دستگاه تسطیح در بالای آن نصب می گردد، این دکل ها در دو نوع برقی و هیدرولیک ساخته شده اند.

6- شیر کنترل برقی (Elector valve)

شیرهای برقی در انواع مختلف وجود دارند و با فرمان های الکتریکی که از طریق گیرنده لیزر و جعبه کنترل دریافت میکنند روغن با فشار لازم را به جک های هیدرولیک تنظیم تیغه ارسال نموده و ارتفاع تیغه ی ماشین تسطیح را از سطح زمین، بر اساس شیب ثبت شده در فرستنده تنظیم مینماید. سرعت عمل و دقت تیغه در زمان تسطیح بستگی به دقت و عملکرد سریع شیر کنترل دارد.

تکنولوژی تسطیح لیزری(Laser landleveling technical)

تسطیح دقیق اراضی precisional landlevel(PLL)

تسطیح دقیق، فرایند هموارسازی ، شیب گذاری و طبقه بندی زمین و تبدیل آن به سطحی کاملاً صاف و یکنواخت  با شیب بافت خاک، با اختلافی کمتر از 2 سانتی متر در طول زمین (PLL) میباشد.

روش های سنتی (PLL) شامل حرکت یک تیغه به عنوان  لولر یا صاف کننده در سطح زمین با شیب معین، این روش بسیار دشوار و نهایتاً بی نتیجه است.

تسطیح صحیح و اصولی زمین، یعنی تبدیل آن به سطحی کاملاً یکنواخت و هموار با شیب مناسب و هماهنگ بر اساس شناخت دقیق بافت خاک زراعی مزرعه میباشد.

استفاده از تکنولوژی لیزری در تسطیح دقیق اراضی، پیشرفت با ارزش و مفیدی بوده که از سال 1381 در دستور کار اداره ی امور فناوری مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس قرار گرفت. این روش بسیار سودمند، کم هزینه و سریع مطرح شد و میتواند ضمن افزایش دقت تسطیح و شیب بندی اراضی باعث کاهش باعث کاهش مصرف آب، افزایش راندمان کاربرد آبیاری ثقلی، افزایش سرعت عمل آبیاری، کاهش نیاز به نیروی انسانی و امکان استفاده از ماشین هی متنوع را در تمام امر کشاورزی فراهم آورد. در این روش میتوان اجرای اصول صحیح مدیریت آب، خاک و نهاده های کشاورزی را به درستی تضمین کرد.

ماشین های تسطیح لیزری

از آنجا که دستگاههای تسطیح لیزری به دلیل وقت و کارآرایی مناسب وعدم نیاز دائم به کارشناسان خبره، سادگی عمل و کار در شرایط مختلف، در سایر کشورهای جهان مورد توجه و استقبال زارعین قرار گرفته بود، وارد کردن این دستگاهه به استان و استفاده از آن ها در مزارع کوچک و بزرگ، تسطیح دقیق با سرعت عمل کافی و فزینه های مناسب تر، جلب اعتماد کشاورزان در مقایسه با سایر روش ها را نیز به دنبال داشته، از اقدام کردن شرایط لازم برای دسترسی هر چه آسانتر زارعین به این دستگاه ها و تجهیز بخش خصوصی به انواع مناسب و کاربردی تجهیزات تسطیح لیزری امری بسیار ضروری میباشد.

معرفی سیستم های تسطیح لیزری

از آنجا که دستگاه های تسطیح لیزری به دلیل دقت و کارآرایی مناسب و عدم نیاز دائم به کارشناسان خبره، سادگی، سرعت عمل و کار در هر شرایطی، مورد توجه و استقبال زارعین قرار گرفته بود، وارد کردن این دستگاهها به استان و استفاده از آنها در مزارع کوچک و بزرگ، تسطیح دقیق با سرعت کافی و هزینه های مناسبتر- جلب اعتماد کشاورزان در مقایسه با سایر روش ها را نیز به دنبال داشت، لذا فراهم کردن شرایط لازم برای دسترسی هر چه آسانتر زارعین به این دستگاه ها و تجهیز بخش خصوصی به انواع مناسب و کاربردی تجهیزات تسطیح لیزری، امری بسیار سودمند میباشد.

ماشین های تسطیح لیزری سبک (کششی)

از آنجا که اراضی زراعی کاری علمی، فنی و تخصصی است، لذا نیاز به ماشین های سبک و دقیق با قابلیت کنترل هوشمند بسیار سودمند است، انتخاب ماشین های کششی و سبک تسطیح لیزری، این امکان را فراهم نموده است تا کاربران باتجربه و متخصصین خبره در امر تسطیح، امکان نقشه بردار، طراحی و تسطیح دقیق و علمی اراضی، بدون صدمه زدن به کیفیت و ساختمان خاک را در اختیار داشته باشند.

تسطیح دقیق یعنی ایجاد سطحی کاملاً مسطح با نقاط هم ارتفاع و شیب هماهنگ بر اساس بافت و ساختمان خاک و این میسر نیست مگر با استفاده از سیستم های هوشمند کنترل تیغه در ماشین های تسطیح.

انتخاب دستگاه مناسب برای تسطیح زمین بر حسب طول، عرض یا مساحت زمین، حجم خاک قابل جابه جایی و فاصله ی نقاط خاکبرداری و خاکریزی از اهمیت بالایی برخوردار است، با انتخاب دستگاه مناسب میتوان ضمن جلوگیری از پودر شدن و تخریب ساختمان خاک و مزرعه، در هزینه ها و زمان کار صرفه جویی کرد.

لولر لیزری

لولر در سیستم های لیزری مانند سایر لولرهای کششی معمولی بوده و حجم ماکت آن در حال حاضر بین 1 تا 3 متر مکعب میباشد. جابجایی خاک در مسیرهای طولانی بوسیله لولرها توصیه نمی شود، چون خاک در زمان حرکت توسط تیغه بر روی سطح زمین کشیده شده و در صورت طولانی بودن مسیر بخشی از خاک که در زیر خاک قرار دارد و بصورت پودر در خواهد آمد. در حقیقت همیشه یک سطح با اصطحکاک بسیار بالا بین تیغه و تراکتور بوجود می آید که ضمن کند کردن سرعت عمل تسطیح، و نیاز به قدرت بیشتر تراکتور برای کشیدن و حمل آن، باعث ناهمواری سطحی و نیاز به ریگلاژ دوباره و افزایش زمان کار میشود. در زمان تسطیح توسط انواع لولر باید ابتدا زمین را به عمق مورد نظر برای خاکبرداری و تسطیح شخم زد. به همین دلیل لولر ها برای تسطیح نهایی و در واقع ریگلاژ اراضی که میزان خاکبرداری و خاکریزی آنها در هکتار کمتر از 500 متر مکعب هست مناسبترند.

اسکریپر لیزری

در حال حاضر اداره امور فناوری مکانیزه کشاورزی فارس موفق به برنامه ریزی لازم برای وارد کردن و تولید یکی از مناسبترین طرحهای اسکریپر نیمه سوار کششی در دنیا که توان انجام عملیات شخم، جابجایی سریع خاک و تسطیح رابه زور همزمان یا جداگانه دارد، شده است، استفاده از اسکریپرهای کششی مناسب، در هر شرایطی برای تسطیح اراضی توصیه میشود، از آنجا که تنوع اسکریپر زیاد است، لذا اسکریپرهای کنونی که در اختیار شما قرار میگیرد مجهز به یک سیستم گاوآهن هیدرولیک ساقدار و قابل کنترل میباشد که توان کندن زمین در سطوح بسیار سنگین، تا عمق 40 سانتیمتر را دارد. در ضمن مخزن آنها ظرفیتهائی بین 4 تا6 متر مکعب را دارا میباشد.

مجموعه اسکریپر همزمان توان انجام پنج کار مختلف را در مزرعه دارد، و شما را بی نیاز به سایر ماشین آلات مینماید.

* توان کندن زمین در عمق مناسب بوسیله سیستم خاک ورز هیدرولیک.

* بارگیری و برداشتن خاک از سطح زمین و پرکردن مخزن دستگاه بدون نیاز به لودر همزمان با شخم و تسطیح.

* حمل خاک و جابجایی آن در سطح مزرعه.

* تخلیه خاک به صورت لایه به لایه در سطوح مزرعه.

* تسطیح همزمان مزرعه بر اساس شیب تنظیم شده در فرستنده.

بوسیله این مدل اسکریپرهای لیزری میتوان اقدام به احداث جاده، حفر استخر و کانالهای درجه یک و دو و نهایتاً انتقال خاک از معدن به سایر نقاط مورد نیاز نمود.

ورود سیستمهای لیزری خصوصاَ ماشینهای تسطیح به مخش کشاورزی، شرایط لازم برای تسطیح دقیق اراضی را فراهم کرده و به دنبال آن یک تحول چشمگیر و ارزشمند در آبیاری ثقلی، ضمن ایجاد شرایط ایده آل برای کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی و دریاچه ها، بااستفاده از حداقل آب زیرزمینی و امکان دستیابی به حداکثر بازده آبیاری با روشهای سنتی را فراهم نمود.

مزایای دستگاه های تسطیح لیزری

غیر قابل انکارترین مزیت این سیستم نسبت به سایر روشها، دقت دستگاه در تسطیح بر اساس شیبهای بسیار دقیق طولی و عرضی به طور همزمان، به دلیل هوشمند بودن سیتم ترازیاب آن و عدم نیاز به حواس انسانی در کنترل تیغه خاکورز برای ایجاد سطحی کاملاً صاف با شیب مورد نظر است، کنترل و دقت در ایجاد شیب به حدی است که در پایان عملیات تسطیح میتوان بر اساس شبکه بندی، شیب را در دو جهت با دقت (5+ و 5-) میلیمتر در 100 متر با سرعت زیاد کنترل و ارزیابی کرد.

به طور کلی مزایای بارز دستگاه های لیزری را به سایر سیستمهای تسطیح میتوان به شرح زیر برشمرد.

* ساده بودن مکانیزم دستگاه.

* امکان استفاده از تراکترر به عنوان ماشین کشنده دستگاه در سایر فعالیتهای زراعی و افزایش راندمان کار ماشینها دربخش.

* امکان تسطیح مزارع کوچک، حتی محیط های محصور مانند گلخانه، باندهی فرود، جاده و انبارها، با دقت بسیار بالا.

* امکان توزیع و اختلات کودهای دامی و هموس، در زمان ریگلاژ زمین.

* سرعت عمل در جابجائی و حمل و نقل دستگاه به وسیله تراکتور و سایر کشنده ها حتی در جاده های پرتردد بین شهری.

* عدم نیاز به نقشه بردار متخصص و تقشه برداری بوسیله دوربینهای مخصوص به روش مهندسی.

* سادگی، سهولت و سرعت عمل بالا در تهیه نقشه زمین، جهت حصول به میزان خاکبرداری و خاکریزی، توسط راننده ترکتور و عدم نیاز به کارشناس نقشه بردار.

* عدم نیاز به راننده گان خبره و آزموده در امر تسطیح به دلیل سادگی مکانیزم دستگاه.

* امکان آموزش سریع و آسان کاربران حتی کم سواد، برای نقشه برداری و کار با دستگاه.

* امکان بومی کردن و فراگیر شدن این سیستم در کلیه مزارع کشور و تسطیح دقیق و علمی اراضی بوسیله کشاورزان.

* توان حفر کانالهای ذهکش و آبرسان فرعی یا اصلی و استخرهای آبگیر با استانداردهای علمی، بر اساس شیبهای بسیار دقیق.

* امکان طراحی و احداث جاده های بین مزارع در ارتفاع و شیبهای مختلف.

* و در نهایت به آینده ای روشن در تسطیح دقیق و علمی تمام اراضی کشور به دلیل امکان مشارکت آهاد کشاورزان در امر تسطیح اراضی خود.

 

توجه

قبل از شروع عملیات تسطیح دقیق، برای جلوگیری از تخریب ساختمان خاک نباتی و کاهش کیفی بافت خاک سطحی، ابتدا باید نسبت به خاکورزی و تسطیح نسبی زمین اقدام نمود

تسطیح حفاظتی

کشنده های مناسب برای ماشینهای کششی تسطیح لیزری

ازآنجا که ظرفیت ماشینهای تسطیح لیزری شامل لولر و اسکریپر های نیمه سوار موجود، کمتر از 8 متر مکعب بوده و با در نظر گرفتن وزن متوسط هر متر مکعب خاک زراعی با رطوبت 18%، 1700 کیلوگرم، نیاز به توان بین 120 تا 140 اسب بخار برای حمل محموله های تا 15000 کیلوگرم به صورت کششی میباشد لذا مناسبترین تراکتورها برای عملیات تسطیح، تراکتورهای 8400 والترا و (T155) نیوهلند میباشد و استفاده از تراکتورهای با قدرت بالاتر تنها مصرف سوخت و هزینه ها را افزایش میدهد.

شروع کار با دستگاههای تسطیح لیزری

مراحل تسطیح :

  1. آماده کردن تراکتور
  2. آماده سازی ماشین تسطیح
  3. آماده کردن تجهیزات لیزری
  4. تعیین شیب طبیعی زمین.
  5. نقشه برداری و محاسبه میزان خاکبرداری و خاکریزی بر اساس شیب.
  6. تهیه نقشه و علامتگذاری مسیرهای حرکت تراکتور برای راهنمائی راننده.
  7. مشخص کردن و علامت گذاری نقطه ثقل.
  8. شروع عملیات تسطیح.

تسطیح نسبی

قبل از شروع به نقشه برداری و تسطیح دقیق با ماشینهای لیزری، ابتدا زمین را تا عمق مناسب خاکورزی و دانه بندی نمود. سپس به وسیله انواع لولر، اسکریپر یا گریدر معمولی نسبت به تسطیح نسبی زمین اقدام کرد، تا به طور متوسط حجم جابجائی خاک در زمان تسطیح دقیق را کاهش داد و امکان افزایش دقت در عملیات نقشه برداری و محاسبات لازم برای انجام عملیات تسطیح دقیق را فراهم نمود، هرگز در زمینهائی که حجم عملیات جابجائی خاک بیشتر از 500 متر مکعب در هکتار است به طور مستقیم با لولرهای لیزری اقدام به تسطیح دقیق ننمائید چون ساختمان خاک تخریب و در زمان آبیاری یا بر اثر باد فرسایش شدید،

خاک زراعی سطحی را از بین میبرد.دقت کنید اسکریپرهای لیزری برای تسطیح در زمینهای بلند یا ناهموار که بیش از 500 متر مکعب خاک دارند بسیار مناسبند و نباید در این گونه اراضی کار تسطیح اساسی را مستقیماً با لولر انجام داد، لولرهای لیزری برای عملیات رگلاژ یا تسطیح در زمین هایی که حداکثر 500 متر مکعب خاک در هکتار دارند مناسبند.

 

توضیحات بیشتر

جاذبه های گردشگری لنگرود چاف و چمخاله

جاذبه های گردشگری لنگرود چاف و چمخاله

شهرستان لنگرود به عنوان نگین گردشگری استان گیلان با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال است.
به گزارش خبرنگار مهر، این شهرستان از جاذبه های توریستی متنوع و شگفت انگیزی از قبیل سواحل و جنگل های بسیار زیبا، رودخانه، تالاب، کوه، گونه های جانوری و گیاهی فراوان و آبشار تشکیل شده و حتی آثار تاریخی بی بدیل را می توان در این منطقه رویایی مشاهده کرد.

لنگرود با آب و هوای فوق العاده، طبیعت بی نظیر و جاذبه های گردشگری خود سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر از سراسر کشور و حتی دنیاست. این شهرستان جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان و زیبایی دارد که انسان با ورود به این منطقه تصور می کند به شهر جادویی قصه ها وارد شده است.

توضیحات بیشتر

رشد ۲۱ درصدی خرید خانه ایرانیان در ترکیه/ ۴۶۰۰ خانه طی ۷ ماه اخیر خریداری شد

مسعود خوانساری طی توییتی در صفحه شخصی خود اعلام کرد که ایرانیان 4600 خانه طی 7 ماه اخیر در ترکیه خریداری کرده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد افزایش داشته است.

خوانساری در صفحه شخصی خود نوشت: در سال 2020 ایرانیان در بین خارجی‌ها رتبه نخست خرید مسکن در ترکیه و در 7 ماهه سال جاری رتبه دوم را با خرید 4600 خانه به دست آورده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 21 درصد افزایش یافته. دلیل این وضعیت تورم افسارگسیخته، نبود چشم‌انداز روشن از آینده و وضعیت بد سرمایه‌گذاری است.

توضیحات بیشتر

نکات حقوقی خرید زمین کشاورزی

  • تاریخ انتشار : 27 فوریه 24
  • تعداد بازدید : 6607
  • نظرات : بدون دیدگاه
  • دسته بندی : دانستنی های ملکی
  • نویسنده : حسین احمدپور
  • منبع : گیلند

نکات حقوقی خرید زمین

خرید زمین کشاورزی خواسته بسیاری از افراد علاقه مند به کشاورزی میباشد . فضایی که ذوق و اشتیاق کشاورزی را در آن پیاده کنند. از ابتدای بشریت کشاورزی هسته اصلی تامین مواد غذایی مردم بود. تغییر زیاد تکنولوژی تاثیر زیادی در کشاورزی داشته است مانند تغییرات روش های شخم زدن از ساده ترین تا پیشرفته ترین حالت ….با پیشرفت کشاورزی، بسیاری ازعلاقه مندان کشاورزی که در شهرهای بزرگ ساکن می باشند به فکر خرید زمین در شمال هستند. . یکی از اهداف این دسته از افراد سرمایه گذاری بر روی زمین کشاورزی با هدف اشتغال بعد از بازنشستگی میباشد،اما خرید زمین های کشاورزی نیازمند اطلاع از موارد مهمی است تا خریدی آگاهانه داشته باشید. در این مقاله از وبسایت گیلانلندز با تعریف و ویژگی های زمین های کشاورزی, علل مهم عدم تغییر کاربری زمین های کشاورزی ،مزایا و معایب خرید زمین کشاورزی و نکات مهم خرید زمین به ویژه نکات حقوقی خرید زمین های کشاورزی و در آخر آخرین اخبار تغییر کاربری و ساخت و ساز در زمین های کشاورزی را توضیح داده ایم. با ما همراه باشید .

156595982

تعریف زمین کشاورزی
زمین کشاورزی یا کُرزه یا لَته ناحیه‌ای در خشکی است که به منظور کشاورزی به عنوان یکی از موارد زیر بهره‌برداری می‌گردد:
چراگاه
کشتزار
کشت محصول
زمین کشاورزی می‌تواند به صورت طبیعی آبیاری گردد (دیمی) یا به‌وسیله یک منبع آبی (آب روان یا تلنبه‌کردن آب زیرزمینی)

زمین در شمال

ویژگی های یک زمین کشاورزی مناسب
کشاورزی می تواند به عنوان استفاده سیستماتیک و کنترل شده از محیط زیست به منظور بهبود وضعیت انسان و تامین مواد غذایی مورد نیاز آن تعریف شود.

زمین کشاورزی نیز بخشی از زمین است که به دلیل توانایی آن برای رشد محصولات غذایی در آن کشاورزی صورت می گیرد.

منابع زمین های کشاورزی و گیاهان زراعی قابل رشد، همگی مبتنی بر ترکیبات خاک و آب و هوا هستند و می توانند برای محصول مورد کشت چشم اندازهای متفاوتی را تعریف کنند.

شناخت ویژگی های زمین های کشاورزی و شیوه های مدیریت آن مربوط به بررسی پتانسیل و محدودیت های زمین کشاورزی می باشد.

در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی های یک زمین مناسب برای کشاورزی می پردازیم.

خاک زمین های کشاورزی
دانستن نوع خاک زمین در اولویت اول قرار دارد چرا که خاک محل جایگیری و همچنین منبع تأمین آب و مواد مغذی برای محصول کشاورزی است و اکسیژن مورد نیاز آن توسط خلل و فرج موجود در خاک به گیاه می رسد. بنابراین کیفیت خاک می تواند تاثیر به سزایی در تولید سودآورترین محصول داشته باشد پس اولین اقدام برای شناسایی زمین مناسب بررسی نوع خاک آن است.

4337177

همچنین شما باید از ویژگی ها و محدودیت های خاک زمین کشاورزی مطلع باشید.

خاک از نظر PH به سه دسته اسیدی، خنثی و قلیایی تقسیم می شوند که مهمترین PH خنثی می باشد. بنابراین اگر زمین از PH مناسب برخوردار نباشد، باید ببینیم چقدر سرمایه گذاری زمان و پول برای تغییر شرایط کنونی لازم است. علاوه بر این خاک منطقه باید از عمق کافی برخوردار باشد. هرچه عمق خاک بیشتر باشد، درختانی با ریشه های عمیق تر را می توان کشت کرد. بر عکس هر چه عمق خاک کمتر باشد باید گیاهانی با ریشه کوتاه تر مانند گیاهان داروئی کشت شود.

بافت خاک نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و شامل رسی، شنی، شنی رسی، لومی و… می شود که در احداث نوع گونه گیاهی باید در انتخاب نوع آن دقت لازم را داشت تا امکان تولید اقتصادی محصول فراهم گردد.همچنین شما نیازمند بررسی شوری خاک زمین مورد نظر نیز هستید چرا که شوری خاک به عنوان یک عامل محدود کننده برای رشد گیاهان شناخته شده است.

زیستگاه و شرایط آب و هوایی زمین های کشاورزی
همانطور که می دانید گیاهان زراعی برای رشد و نمو و تکامل مراحل رشدی خود نیازمند شرایط مناسب آب و هوایی هستند. جهت مشخص نمودن ناحیه های هواشناسی کشاورزی از شاخص هایی نظیر دما، بارش، ارتفاع از سطح دریا، نوع محصول استفاده می شود و بر این اساس کشور ایران به شش ناحیه آب و هوایی کشاورزی تقسیم شده است.

یکی از عوامل آب و هوایی اثر گذار در انتخاب زمین کشاورزی، میزان بارش آن منطقه است.چرا که بارندگی تامین کننده رطوبت مورد نیاز گیاهان زارعی است. در مناطقی که بارش متوسط سالانه کمتر از ۳۰۰ میلیمتر باشد معمولا رطوبت کافی برای گیاه درخاک ذخیره نمی شود.

نزدیکی زمین های کشاورزی به خدمات مورد نیاز و دسترسی آسان پرسنل
یکی از مواردی که در انتخاب زمین کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است نزدیکی زمین به بازار ، مشتریان ، نیروی کار و خدمات پشتیبانی و تامین کالاست در غیر این صورت منابع مالی و زمانی زیادی صرف تامین موارد گفته شده خواهد شد.

جهت زمین های کشاورزی
جهت و مقدار تابش نور خورشید باید در تمام نقاط زمین بررسی شود. مثلا دقت کنید که آیا در زمین کشاورزی مناطق سایه دار وجود دارد؟

N82210182 70979479

تپه ها، درختان و ساختمان ها می توانند مشکلات سایه ای ایجاد کنند. باید توجه داشته باشید که شما در تابستان متوجه مشکلات مربوط به سایه ها نمی شوید، اما بعد از آن در فصلی که خورشید در آسمان پایین تر است، این مشکل تشدید خواهد شد.

چرا که زمین های مخصوص تولید سبزیجات باید در نور کامل خورشید قرار بگیرند. این بدان معنی است که آنها باید حداقل ۶ ساعت از روز از  نور مستقیم خورشید بهره مند شوند. دسترسی کمتر به نور، رشد گیاهان را کاهش می دهد و در نتیجه عملکرد شما کاهش می یابد.

شیب زمین های کشاورزی

توجه داشته باشید که در راه اندازی باغات دیم جهت کاشت گیاهان زراعی مثل گندم ، نخود و غیره زمین هایی با شیب کمتر از ۸ درصد مورد نیاز است چرا که در زمین های با شیب بالاتر از ۸ درصد معمولا در اثر باران و تولید رواناب فرسایش خاک به وجود می آید به ویژه برای زراعت گندم دیم.

unnamed

لازم است بدانید هنگامی که در جهت شیب زمین شخم زده شود ، فرسایش با شدت بیشتری اتفاق می افتد. بنابر این در صورت مناسب بودن سایر شرایط زمین کشاورزی باید فرسایش خاک و جاری شدن رواناب نیز کنترل  شود. همچنین در این اراضی ، شیب زمین می تواند به هدایت رواناب و جمع آوری آن به مخازن یا پای درختان کمک کند.

بررسی وزش باد و نسیم در زمین های کشاورزی

آیا اغلب نسیم یا باد در زمین کشاورزی شما می وزد؟ برای تولید کنندگان سبزی، باد های قوی می توانند تونل های بزرگ و پوشش های ردیف را از بین ببرند. از سوی دیگر، یک نسیم آرام می تواند برگ های گیاهان خشک را جدا کند  و از شیوع بیماری بین گیاهان جلوگیری کند،. پس نسیم سبک می تواند یک مزیت باشد. اما بادهای قوی موجب فرسایش خاک خواهد شد.

فشار علف های هرز در زمین های کشاورزی

شناسایی راهکارهایی برای غلبه بر محدودیت های مرتبط با علف های هرز، از جمله هر گونه علف های هرز و تهاجمی موجود از دیگر موارد مهم در بررسی زمین کشاورزی است و در این خصوص شما باید بدانید که علف های هرز زمین کشاورزی مورد نظر شما از چه نوع و چند ساله هستند.

بررسی آلودگی زمین های کشاورزی
برای ، شما نیازمند انجام یک آزمایش جامع خاکی هستید. اطلاعات مربوط به “تست های محیط زیستی” می تواند شامل ضایعات صنعتی، سرب، آرسنیک، جیوه و غیره باشد.

منابع آبی زمین های کشاورزی
منابع آبی زمین کشاورزی را شناسایی کنید و اطمینان حاصل کنید که آب کافی برای استفاده شما وجود دارد. مثلا برای تولید سبزیجات، در طول فصل اصلی رشد، حداقل یک تا دو اینچ آب در هفته نیاز دارید. یک اینچ آب برای یک هکتار ۲۰،۰۰۰ گالن آب است! چاه ها و رودخانه ها می توانند یک منبع مناسب آبی را فراهم آورند.

تعیین مرزهای زمین کشاورزی

شناسایی تمام مرزها برای تعیین اندازه زمین های قابل استفاده مهم است. بنابراین برای مشخص کردن مناطق حساس موجود، دور زمین خود حصار بکشید. برای مثال، فعالیت های کشاورزی در نزدیکی یک جریان یا تالاب محدود می شود که می تواند به عنوان یک مرز در نظر گرفته شود.

اگر صاحب زمین با مکان های دقیق مرزی آشنا نیست، می توانید از نقشه های هوایی که مرزها را در محل تعریف می کند استفاده کنید.

سوابق زمین کشاورزی
شما باید هر گونه سوابق مربوط به استفاده از زمین در گذشته را در صورت موجود بودن بررسی کنید. این سوابق عبارتند از: نتایج آزمون خاک، سوابق کاربرد سیستم های آفت کش، نتایج آزمایشات کیفیت آب آبیاری ، طرح های سیستم های فاضلاب و مجوز ها…

علت عدم تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغات

57766296

دو موضوع : ” منع تغيير كاربري ” و همچنين ” ممنوعيت تفكيك كمتر از حد نصاب ” اراضي كشاورزي و باغات، دو مقوله مهم به شمار میروند.

زیرا تغيير كاربري زمین های کشاورزی آثار منفي طبيعي، اقتصادي، سياسي، علمي يا فرهنگي به دنبال خواهد داشت .

و اراضي كشاورزی املاكي دانسته شده، كه عمليات زراعت، باغداري يا تاك داري (Agriculture, Horticulture, Viticulture) به صورت تقريباً مداوم، بر روي آنها انجام مي گيرد. و يا به دليل شرايط ويژه، اين اراضي براي امر كشاورزي استعداد فراواني دارند.

و همچنين مهمترين اثر منفي اقتصادي كوچك تر شدن اراضي، بحث افزايش غير منطقي هزينه توليد در واحد سطح است . بطوري كه در كشور ما ۸۴ درصد بهره برداران كشاورزي، حدود ۲‎/۴هكتار زمين در اختيار دارند.

خرید زمین های کشاورزی

IMG16452825

مزایای خرید زمین کشاورزی
یکی از بهترین مزیت های خرید زمین کشاورزی ملموس بودن آن برای سرمایه گذاران است. مزیت زمین کشاورزی در مقایسه با ریسک بازار سهام بهتر درک می شود. همچنین درامد و سود حاصل از فروش محصولات شامل مالیات نیست و استهلاک ندارد.

یکی دیگر از مزیت های عالی خرید زمین کشاورزی امکان اجاره دادن آن است. همچنین می توانید در آن کشاورزی کنید یا با اجاره دادن زمین محصولات حاصل از کشاورزی را شریک شوید و درامد کسب کنید.

با این کار خیالتان هم راحت است که به خوبی از زمین محافظت می شود. در بلند مدت نیز می توانید به سود زیادی برسید.

می توانید زمینتان را تقسیم کنید و قسمت هایی از آن را با دریافت سود کافی بفروشید طی چند سال گذشته ارزش زمین کشاورزی با بالا رفتن قیمت مواد غذایی، افزایش چشمگیری داشته است.

معایب خرید زمین کشاورزی
از معایب اصلی خرید زمین کشاورزی شاید تغییر در سبک زندگی باشد. شاید مجبور شوید که نزدیک به زمین کشاورزیتان باشید. رفت و آمدهای منظم برای مطمئن شدن از وضعیت زمین کشاورزی ممکن است زمان زیادی برای شما ببرد. به ویژه اگر موقعیت زمین کشاورزی در فاصله دوری از مکان زندگی شما باشد. مگر اینکه دوستی قابل اعتماد در نزدیکی زمین کشاورزیتان داشته باشید تا از آن محافظت کند.

اگر قصد دارید زمین کشاورزیتان را به کشاورز اجاره دهید یادتان باشد که سود حاصل از آن کاملا بستگی به کیفیت محصولات پرورش داده شده دارد. متغیرهای مختلفی از جمله وضعیت آب و هوا، میزان آب بر تولید محصول تاثیر می گذارد و درامد حاصل از آن را غیر قابل اعتماد می کند.

نکات قابل توجه در هنگام خرید زمین کشاورزی
در هنگام خرید یک زمین کشاورزی یا سرمایه گذاری در آن حتما به چند نکته توجه کنید. آیا بودجه کافی برای سرمایه گذاری دارید؟ آیا آدم صبور برای سرمایه گذاری بلند مدت هستید؟ آیا در هنگام خرید یا فروش زمین کشاورزی می توانید منطقی عمل کنید و احساسات را کنار بگذارید؟

unnamed 1

پتانسل خریدتان را در نظر بگیرید
در هنگام خرید زمین کشاورزی میزان بودجه بسیار مهم است. بسیاری از سرمایه گذاران اقدام به خرید ملک می کنند بدون اینکه پولی از کسی قرض بگیرند. اما بسیاری هم هستند که با قرض کردن و زیر بدهی رفتن شروع به سرمایه گذاری می کنند. وام دهنده همه جا وجود دارد. اما به نظر من وام دهنده ای را انتخاب کنید که ویژگی های یک زمین کشاورزی را بداند و درک کند.

خرید زمین کشاورزی یک سرمایه گذاری بلند مدت
به طور عمده خرید زمین کشاورزی یک سرمایه گذاری بلند مدت است. غالبا مردم تمایل دارند در بازار سهام شرکت کنند. جایی که میزان ریسک و پاداش بالا است و بازده زیاد در زمان کوتاه می دهد. پرورش محصول و شکوفایی آن پروسه ای زمانبر است.

بسیاری از سرمایه گذاران زمین را می خرند و برای مدت طولانی آن را نگه می دارند تا بیشترین بازده را از آن کسب کنند.

اکثر آنها زمین را برای بیش از ۱۰ سال نگه می دارند تا بازدهی آن را ببینند. چرخه اقتصاد زمین کشاورزی شبیه به چرخه اقتصاد است و بالا پایین زیاد دارد.

برای دیدن پتانسیل واقعی یک زمین کشاورزی حداقل باید آن را برای ۵ سال نگه دارید.

برخی از محصولات مانند پسته ممکن است ۳ الی ۴ سال طول بکشد تا محصول دهد و گاهی اوقات برای رسیدن به پتانسیل کامل تولید این محصول ده سال زمان لازم است.

با این حال تقاضای مداوم برای غذا وجود دارد. بنابراین این نوع سرمایه گذاری می تواند رشدی ثابت و آرام برای پس انداز شما داشته باشد.

زمین جنگلی در شمال

راه های سرمایه گزاری بر روی زمین های کشاورزی

با خرید زمین کشاورزی چندین راه برای سرمایه گذاری در اختیار دارید. راه های زیادی برای دریافت سود از زمین کشاورزی وجود دارد و شما می توانید بسیاری از آنها را بطور همزمان انجام دهید. سرمایه گذاران می توانند درامد حاصل از برداشت سالانه محصول را داشته باشند.

راهنمای خرید زمین در شمال

علاوه بر این ارزش یک زمین خوب و با کیفیت در گذر زمان افزایش می یابد. بنابراین نگهداری خود زمین نیز می تواند ارزش آن را بالا برد و بازدهی لازم را برای شما داشته باشد. با در نظر گرفتن موارد زیر، سرمایه گذاری شما در زمین کشاورزی بهتر جواب دهد:

رفتن بسوی کشاورزی ارگانیک
کشت برنج همزمان با پرورش ماهی و اردک در زمین کشاورزی
رشد و پرورش محصولات با سودآوری و تقاضا بالا
ساخت و بهسازی در زمین ( ایجاد ساختمان یا سازه ها)
بیمه محصولات زمین های کشاورزی
بیمه محصولات سرمایه گذاران را محافظت می کند: شاید شرایط بد آب و هوا شما را در خرید زمین کشاورزی دچار تردید کند. به همین دلیل بیمه محصولات برای محافظت از کشاورزان و سرمایه گذاران ایجاد شد. اگر محصولات بنا به دلایل طبیعی یا کاهش قیمت محصولات خراب شود کشاورزان می توانند ز طریق بیمه وجهی دریافت کنند از این رو سرمایه گذاران می توانند بازده سالیانه خود را داشته باشند.

نکته دیگری که قبل از سرمایه گذاری در زمین کشاورزی باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر قصد خرید زمین کشاورزی به همراه ساخت خانه در آن دارید حواستان باشد.

زیرا برخی قوانین ساخت خانه در زمین کشاورزی را محدود می کند. برای مواجه نشدن با این مشکلات قانونی، قبل از خرید زمین کشاورزی به این موارد توجه کنید.

آخرین اخبار در خصوص نکات حقوقی خرید زمین های کشاورزی
سازمان امور اراضی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی بدون مجوز ممنوع است.

arzi text logo

سازمان امور اراضی کشور همزمان با فرارسیدن تعطیلات عید سال نو و آغاز سفرهای نوروزی مردم، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به فعالیت سودجویان و تبلیغات گسترده در زمینه خرید و فروش زمین برای ویلاسازی به‌ویژه در روزهای آغازین سال نو، ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی بدون مجوز ممنوع و لازم است مردم به موارد ذیل توجه کنند؛

با توجه به افزایش فعالیت سودجویان و دلالان و تبلیغات گسترده در زمینه خرید و فروش زمین برای ویلاسازی و افزایش ساخت و ساز و تغییر کاربری اراضی به‌ویژه در ایام نوروز، مردم ضمن حفظ هوشیاری، آگاه باشند بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و ساز در مزارع و باغ ها بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و با متخلفان، طبق قانون برخورد خواهد شد.

احداث گلخانه، دامداری، مرغداری، استخر پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاه‌های صنایع تکمیلی و غذایی در روستاها نیازمند دریافت مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان است.

صدور مجوز یا پروانه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی توسط شهرداران، بخشداران، دهیاران و دیگر مسئولان، مشروط به اخذ نظر سازمان جهاد کشاورزی استان ذی‌ربط است و متخلفان برای اعمال قانون به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.

گواهی‌های صادره مبنی بر احداث بنا یا دیوار کشی اراضی زراعی و باغی توسط شورای اسلامی محل یا سایر دستگاه ها وجاهت قانونی ندارد و مانع از برخورد با متخلفان نخواهد شد.

واگذاری خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن در خارج از محدوده شهرها منوط به کسب مجوز از سازمان جهاد کشاورزی است.

تغییر کاربری و تبدیل اراضی زراعی، باغی و اراضی بایر دارای سابقه کشت و کار واقع در حریم شهرها و خارج از آن ممنوع است و متخلفان پس از معرفی به محاکم قضایی به پرداخت جزای نقدی و قلع و قمع بنا و مستحدثات و اعاده زمین به وضع اولیه محکوم خواهند شد.

بهترین برج ساحلی شمال

منبع خبر : خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار مرتبط با تغییر کاربری اراضی کشاورزی

139308050950281483932514

تکلیف زمین‌های کشاورزی برای تغییر کاربری تعیین می‌شود!

معاون سازمان امور اراضی کشور اعلام کرد که با مصوبه روز گذشته هیات وزیران در خصوص تعیین تکلیف برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان‌های شمالی و قوانین موجود، تا سه سال آینده وضعیت پرونده‌ها در این زمینه در استان‌های شمالی و دیگر استان‌ها مشخص می‌شود.

فرید سیدی‌نژاد اظهار کرد: مصوبه روز گذشته هیات وزیران در خصوص طرح کاهش خسارات ناشی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان های شمالی کشور، هماهنگی‌های بین سازمانی و بین دستگاهی سریع‌تر و بهتر صورت می‌گیرد و مقرر شده که کارگروه ویژه‌ای در این استان‌ها با عضویت دستگاه‌های متولی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان محیط زیست و دادستانی با مسئولیت وزارت کشور تشکیل شود چرا که در این استان‌ها تولید کننده بخش عمده و مهمی از فضای کشور هستند و باید هر چه سریع تر در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

تغییر کاربری زمین کشاورزی
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: در دولت یازدهم نیز موفقیت‌های بسیاری در زمینه تعیین تکلیف تغییر کاربری اراضی کشاورزی و اجرای احکام قلع و قمع اراضی کشاورزی به دست آمده که در راستای قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و اصلاحات بعدی آن بوده است.

معاون حفظ کاربری اراضی و یکپارچه‌ سازی سازمان امور اراضی کشور با تاکید بر اینکه همه باید بدانند که هر گونه تغییر کابری اراضی کشاورزی باید با مجوز دستگاه های متولی به ویژه وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد، گفت: بر اساس قوانین موجود از سال ۱۳۷۴ به بعد که قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی تصویب شده است، هر گونه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی مشمول جریمه تا سه برابر می شود.

پس از اصلاحیه سال ۱۳۸۵ به غیر از جریمه یک تا سه برابری قلع و قم ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته نیز مورد تاکید قرار گرفته است که حالت بازدارندگی پیدا کند.

 

املاک گیلان مرجع خرید و فروش زمین در شمال

سیدی‌نژاد افزود: در قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از خدمات آب، برق، تلفن و گاز مصوب ۱۰ خرداد ماه امسال آمده است که از تاریخ ابلاغ قانون سه سال برای تعیین تکلیف تغییر کاربری این اراضی فرصت وجود دارد و دستگاه‌های متولی موظفند در این بازه زمانی این کار را انجام دهند و حتی مسئولانی که در زمینه این قانون تاکنون مجوزی صادر کرده‌اند نیز مورد برخورد قرار خواهد گرفت.

بنابراین استان‌های شمالی نیز مانند دیگر استان‌های کشور از نظر قانون باید تکلیف‌شان در این زمینه تا سه سال آینده مشخص شود.

هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه طرح کاهش خسارات ناشی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان های شمالی کشور تصویب کرد که بر اساس این مصوبه وزارتخانه های جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و کشور و سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شدند کلیه ظرفیت ها و احکام مندرج در قوانین و مقررات برای جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تخریب محیط زیست واقع در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرهای استان های گیلان، مازندران و گلستان را به کار گیرند و وظایف خود در این زمینه را اعمال کنند.

هیات وزیران، وزارت جهادکشاورزی را نیز مکلف کرد در حریم و خارج از حریم شهرهای شمالی کشور و در چارچوب قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، اقدام قانونی برای قلع و قمع بنا و مستحدثاتی که به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز روی محدوده های مربوط ایجاد شده است را انجام دهد و وزارت کشور با لحاظ موخر بودن آن قانون نسبت به قانون شهرداری و اصلاحات بعدی آن، از ارجاع این موارد و پرونده ها به کمیسیون های مربوط به قانون شهرداری اجتناب نمایند.

همچنین کلیه دستگاه های اجرایی موظف شدند ضمن همکاری با کارگروه ویژه ای که به منظور هماهنگی و برخورد مؤثر با تخلفات ساخت و ساز در شهرهای یاد شده تشکیل می شود، از ارائه هرگونه خدمات زیربنایی به ساخت و سازهای غیرمجاز خودداری کنند.

منبع خبر :سایت آگهی فروش

املاک گیلان سایتی مطمئن در زمینه فروش زمین در شمال کشور می باشد. این سامانه سعی دارد تا شما در زمینه خرید و فروش بدون واسطه و مطمئن زمین راهنمایی نمایید، تا با صرف کمترین وقت و هزینه به مقصود خود برسید.

جهت دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه خرید و فروش زمین در شمال ،ساخت ویلا و …با مشاور ما تماس بفرمایید.

تلفن تماس :09027087013  علی احمدپور

توضیحات بیشتر

سند تک برگ یا منگوله دار ؟!

سند تک برگ جایگزینی عالی برای سندهای قدیمی منگوله دار

سند تکبرگ یا منگوله دار

چند سالی است كه بحث تعویض اسناد قدیمی با سند‌های جدید مطرح شده است. تبدیل سند و دریافت سند جدید كار چندان دشواری نیست در اسفند ماه 88 با حضور معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در محل اداره ثبت اسناد و املاک شمال از اولین سند تک برگی صادره پرده برداری بعمل آمد . بالاخره این مهم تقریبا در سال 90 در کشور گرفتن سند تک برگ عمومی شد .

 

سند تکبرگی

 

برای قطعات تفکیکی صرفا اسناد تکبرگی صادر شد و بتدریج به سایر موارد هم تسری پیدا کرد. . یقینا صدور اسناد مالکیت بصورت تک برگی را موضوعی مهم در سازمان ثبت باید قلمداد نمود. در مواردی از جمله در مواردی که ملک تفکیک می شد و برای قطعات تفکیکی صرفا اسناد تکبرگی صادر شد. صدور این اسناد بصورت الکترونیکی انجام می گیرد و قرار است از عمل بصورت دستی بصورت کامل جلوگیری بعمل آید که این رویه در صدور سند رعایت می شود ولی در مراحل دیگر که در دفاتر اسناد رسمی انجام می گیرد ،کماکان عملیات ثبت بصورت دستی انجام می پذیرد .
این اسناد دارای ایمنی بالایی نسبت به اسناد قبلی بوده و بازار جاعلین را کساد ساخته است .
مزیت اسناد مالکیت تک برگی درج کامل مشخصات و اقلام اطلاعاتی لازم می باشد و این مهم بدلیل پشتوانه ورود اطلاعات در سیستم عملی شده است.
صرفه جویی در مصرف کاغذ، در این طرح از هدر شدن کاغذ جلوگیری بعمل آمده است. اسناد مالکیت سنتی از 12 صفحه گرفته تا 32 صفحه و شاید بیشتر را هم شامل می شد .

در حالیکه اکنون این اسناد تنها در یک برگ پشت و رو و گپی آن هم بهمین گونه و در همین حجم مصرف کاغذ را موجب می گردد ، کاغذی که سالهای سال است که ایران وارد کننده آن می باشد و این موضوع بر اهمیت صرفه جویی این کالای وارداتی با تغییر اسناد به تکبرگی می افزاید. در زمان صدور اسناد مالکیت دفترچه ای ، همه امورات ثبتی اسناد مالکیت توسط خود مالکین و بامراجعه به ادارات ثبت اسناد و املاک انجام می شد

گرفتن سند تکبرگ

 

همین حالا هم می شود ولی در خصوص اسناد تک برگی طوری برنامه ریزی شده است که در نقل و انتقالات ،این عمل در همان جلسه ای که طرفین معامله در دفاتر اسناد رسمی اقدام به معامله می کنند صورت می گیرد و پس از تهیه و امضای فرمها ،مابقی امور توسط دفاتر اسناد پیگیری می شود و مراجعه ای خریداران به ادارات ثبت ندارند.

این برنامه ریزی باعث تقلیل سفرهای درون شهری مردم شده ، بعلاوه از تراکم حضور مردم در ادارات ثبت سرتاسر کشور کاسته شده و جریان امور در ادارات ثبت روانتر می شود .

طراحان اسناد تک برگی با درک این موضوع نسبت به طراحی حاشیه بر اسناد مالکیت تک برگی اقدام کرده اند ، با توجه به اینکه این اسناد در اندازه 4 Aطراحی شده است و فضای نسبتا محدود و کمی دارد،می بایست مابین مطالب مندرجه و فضای اختصاصی برای این مطالب تناسبی باشد و فضای باقیمانده، برای حاشیه و تزئینات تخصیص داده شود ، در حالیکه برعکس بنطر می رسد در طراحی این اسناد حاشیه مقدم بر متن در نظر گرفته شده و فرع بر اصل ترجیح داده شده است و کمی بیش از نصف روی اوراق اسناد تک برگی به درج مطالب اختصاص یافته ومابقی صرف حاشیه شده است.

 

اسناد تکبرگی

 

منشاء اعتبار اسناد قانون و اعتباری است که قانونگذار بدانها داده است ، با این حال صدور سند در کاغذ معمولی برای املاکی که صدها میلیون تومان و در شهرهای بزرگ میلیاردها تومان ارزش دارد ،در اکثر موارد موجب گلایه مردم بود .بهتر بود برای اسناد مالکیت تکبرگی نوعی از کاغذ که حالت بادوام و مقوایی روغنی داشته باشد استفاده می شد، البته مسئولین امر ظاهرا به این نقیصه پی برده واخیرا اسناد در برگهای ضخیم تر چاپ می شوند و امیداست به مرور زمان بر کیفیت کاغذ مورد استفاده افزوده گردد. بنظر می رسد سنگ بنای این هزینه از هزینه صدور شناسه برای خودروها و تعویض اسناد در هر بار انتقال هم نیز از شیوه آنها اقتباس شده است که امید است مقننین و مجریان حد اقل از افزایش سالانه و بی رویه آن جلوگیری بعمل آورند .

 

سند مالکیت

 

طولانی بودن زمان رسیدن سند بدست مردم، از شروع صدور اسناد تک برگی، مقرر شده، این اسناد توسط پست بدست مردم برسد و از سفرهای درون شهری و نیز حضور فیزیکی مردم در ادارات ثبت ، کاسته شود .اگر این روند در مدت کمتری انجام می شد مقصود حاصل بود ،و حلاوت عدم حضور مردم در ادارات ثبت درکام مردم و کارکنان تلاشکر ادارات ثبت سراسر کشور دوچندان مینمود، ولی طولانی شدن این روند و دریافت دیر هنگام اسناد توسط مالکین ، شیرینی این اقدام صحیح را کم رنگ تر ساخته است ، بویژه در مواقعی مثل ماههای پایانی سال که معاملات افزایش می یابد این مدت به چند ماه می رسد.
در خصوص تعویض اسناد تک برگی ،پس از انجام انتقالات قطعی املاک ، سازمان ثبت برابر بخشنامه های صادره ازجمله دستور العمل شماره 44839/مورخ 18/3/89 صدور اسناد مالکیت تک برگی (1)، دفاتر اسناد رسمی را مکلف کرده است که از تحویل اسناد مذکور به خریداران اجتناب نموده و پس از تکمیل فرمها و تقاضانامه صدور سند مالکیت بنام خریدار و حتی دریافت فیشهای هزینه های ثبتی و پستی و مالیات ارزش افزوده آن ، همه فیشها و فرمها و اصل سند و سایر مدارکی را که ادارات ثبت بعضا بر اساس سلیقه درخواست می کنند به دفاتر پستی مستقر در ادارات ثبت تحویل نمایند .

 

گرفتن سند مالکیت

ظهور و حضور اسناد مالکیت تک برگی در منازل و گاو صندوقهای مالکین املاک ،پدیده ای مهم در پروسه ایجاد دولت الکترونیک در عرصه ثبت اسناد در کشور است .این اسناد نتیجه و خلاصه بیش از یک دهه کار نفس گیر و طاقت فرسای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ،در ابعاد نقشه برداری و وارد کردن اطلاعات بایگانی های فرسوده و گرد و خاک گرفته و دفاتر و اسناد قدیمی بر سیستم میباشد .
این اقدام هرچند که مهم و بزرگ هم که بوده باشد ،در عین حال خود مقدمه ای بر هدفی بزرگتر و مهمتری بنام ثبت آنی اسناد میباشد که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دنبال می شود و یکی از زیرساختهای آن محسوب می گردد . هر پدیده ای دارای محاسن و معایبی میباشد که در بوته عمل کشف شده ویا نمایانتر می شود.

 

گرفتم سند تک برگ

 

نتیجه گیری :

یادتان باشد در حال حاضر تبدیل سند‌های قدیمی به سند‌های تک برگی، اجباری شده‌است‌. این بدان معنی نیست که سندهای قدیمی فاقد اعتبار باشند ، در واقع تا زمانی که تفکیک یا نقل و انتقالی صورت نگرفته و به واسطه آن سند تک برگ صادر نشده باشد ، سند قدیمی دارای اعتبار خود بوده و هست. حین انتقال سند در دفتر همه گواهیها و نامه‌های تسویه حساب از راه رسیده و دو طرف هم بر سر خریدوفروش ملك یا زمین موردنظر به توافق رسیده‌اند‌. مدارك لازم ارائه شده و همه چیز برای انتقال مالكیت آماده‌است‌. نقل وانتقال سند‌های دفترچه‌ای در داخل خود دفترچه نوشته میشوند اما سند‌های تك برگی اینگونه نیستند‌. به هرحال نقل وانتقال انجام شده پس از تعیین موعد مقرر در داخل سند دفترچه‌ای وارد میشوند‌. دفتر ثبت اسناد به صورت مكانیزه خلاصه‌ای از نقل وانتقال انجام شده را به اداره ثبت ناحیه موردنظر ارسال میكند‌. حالا باید با سند قدیمی راهی اداره‌های ثبت شوید تا بتوانید سند جدید بگیرید‌. كسانی كه خریدوفروش نكرده‌اند و سند قدیمی دارند‌، از این مرحله به بعد برای دریافت سند جدید باید همراه شوند‌.

توضیحات بیشتر

راهنمای خرید املاک در گیلان

خرید املاک در گیلان با توجه به اینکه این استان دارای منابع و فرصت های شغلی بسیاری است، رونق زیادی نیز دارد. اغلب افرادی که در این استان قصد خرید ملک را دارند، از خارج استان بوده لذا اطلاعات کافی و لازم را در خصوص خرید ملک ندارند. به همین دلیل در این مقاله تلاش نمودیم تا برخی از نکات مهم در خصوص خرید املاک گیلان را بیان داریم.

WhatsApp Image 2021 09 30 at 17.39.41 1

هر آنچه که باید در خصوص خرید املاک در گیلان بدانید:

اگر شما نیز جزء آن دسته از افراد می باشید که قصد خرید املاک در گیلان را دارید، باید در نظر داشته باشید که داشتن یک مشاور خوب در گام اول بسیار مهم است. مشاورین شما باید انواع املاک و شرایط آنها را بشناسند و بتوانند ویژگی های آنان را بررسی نمایند. از همین رو توصیه می شود که از مشاورین املاکی که دارای مجوز لازم از اتحادیه املاک می باشند، بهره ببرید زیرا با قوانین موجود و شرایط املاک آگاه هستند. اما به جز این موارد لازم است تا به نکاتی که در ادامه بیان می شود نیز دقت نمود:

نکته 1:

شرایط مکانی زمین در زمان خرید املاک در گیلان می تواند گزینه بسیار مهمی باشد. منظور از ویژگی های زمین بررسی مواردی همانند شیب زمین، میزان بارندگی و نوع آب و هوای منطقه، میزان نشست خاک در زمین، مواد معدنی موجود در خاک و مواردی از این قبیل می باشد. همواره به عنوان خریدار باید بررسی نمایید که کدام ویژگی ها از اهمیت بیشتری برای شما برخوردار می باشند. به عنوان مثال، افرادی که آب و هوای کوهپایه ای را می پسندند، لازم است بدانند که اغلب زمین های موجود در دامنه کوه دارای یک ضریب شیب می باشند. یا املاک ساحلی در فصل گرم سال بسیار شرجی هستند. نوع کاربری که شما از ملک انتظار دارید نیز برای خرید بسیار مهم است. تصور نمایید که هدف شما کشت و باغداری است. در این شرایط حاصلخیز بودن خاک دارای اهمیت زیادی است.

نکته 2:

مورد بعدی که در خرید املاک در گیلان دارای اهمیت بالایی است، تطبیق نام و مدارک فرد فروشنده با مالک مندرج در سند رسمی می باشد. این مورد باید توسط افراد آگاه بررسی شود. در شمال کشور زمین های موروٍی، وقفی و نسق بسیاری وجود دارد. از همین رو خریدار باید در زمان خرید دقت لازم را به خرج دهد تا ملک خریداری شده دارای اعتبار و سند تایید شده باشد. گاها این امر ممکن است که فرد مالک به شخص دیگری وکالت فروش می دهد، در این وضعیت نیز می بایست تا حتما مدارک وی از دفتر اسناد رسمی تایید شود در غیر این صورت وکالت دارای اعتبار لازم نخواهد بود.

benxlJn2dGeYzHIgNMz9KVA7mlnzXTvJe23xYi5A

نکته 3:

در حین خرید املاک در گیلان لازم است تا در خصوص سند ملک سختگیر باشید. گاها زمین هایی که در گیلان فروخته می شوند، بدون سند رسمی هستند. برای این موارد عموما مشاورین املاک معتبر بیان می دارند که حتما سند محضری دریافت شود. قبل از مشاهده سند نیز شخصا می توانید به صورت محلی پرس و جو نمایید تا کاربری زمین برای شما مشخص شود که این مورد با توجه به تجربه ما اصلا جواب نمیدهد و معمولا بر اساس دید خوب جواب غیر کارشناسی میدهند. توجه نمایید که برخی از املاک در شمال، فاقد سند محضری و ثبتی هستند. برای این موارد نیز راه حل وجود دارد لذا می توانید از شورای شهر یا روستا برای این مورد سند های شورایی دریافت نمایید. با توجه به نوع سندی که دریافت می نمایید، می توانید در ملک خود ساخت و ساز و سایر فعالیت ها را انجام دهید.

نکته 4:

گاها برخی از خریداران به دنبال املاک ساحلی خواهند بود. در این موارد بسیار مهم است که ملک دارای سند خالصه باشد. این سند دارای بالاترین سطح اعتبار است. البته چنانچه از مشاورین در زمین خرید ملک جویا شوید، نوع منطقه ای که قصد خرید ملک ساحلی را در آن دارید، بسیار مهم است. گاها در برخی مناطق بین افراد بومی و غیر بومی تفاوت زیادی وجود دارد و این مورد نیز باعث می شود تا حین زندگی و ساخت و ساز مشکلات بسیاری به وجود آید. اگر قصد خرید املاک در گیلان از نوع ساحلی را دارید، توصیه می شود تا مناطق مختلف را بررسی نموده و تنها به یک محل خاص بسنده ننمایید. مشاورین املاک با سابقه می توانند بهترین راهنما برای شما در خرید این نوع ملک ها باشند در غیر این صورت ممکن است تفاوت فرهنگی گاها مشکل ساز شود.

کته 5:

گاها برخی از خریداران به دلیل قیمت پایین، اقدام به خرید املاک در گیلان می نمایند اما باید در نظر داشته باشید که گیلان استان حاصلخیز و البته دارای آب و هوای عالی است لذا هزینه زندگی و ملک در آن کم نیست. لازم است تا شما به عنوان خریدار، حتما وضعیت منطقه را بررسی نموده و با محلی ها صحبت نمایید. حضور افراد کاربلد در منطقه و بررسی سند می توان به شما کمک نماید تا انتخاب آگاهانه تری داشته باشید. گاها این افراد استعلام از اداره کشاورزی را توصیه می نمایند. البته همیشه قیمت پایین با نیت سو نمی باشد اما برای اینکه بتوانید از خرید خود مطمئن باشید لازم است تا بررسی های چند گانه را انجام دهید. گاها برخی از املاکی که فروشندگان آنها را برای فروش قرار می دهند، در دسته اراضی کشاورزی است. از همین روی ممکن است در آینده نزدیک پس از خرید شما با مشکل حقوقی روبرو شود.

خرید املاک در گیلان به صورت تخصصی

خرید املاک در گیلان به صورت تخصصی

نکته 6:

در زمان خرید املاک در گیلان حتما لازم است تا به عنوان خریدار به مجوزهای ملک خود آگاه باشید و از آنها اطمینان حاصل نمایید. یکی از این مجوزها، پایان کار یا تاییدیه ساخت و ساز است. املاکی که دارای این مجوزها باشند، ساخت و ساز در آنها مشکلی به همراه نخواهد داشت اما در سایر موارد چنانچه بر خلاف قوانین شهرداری ساخت و سازی صورت گیرد، تخریب انجام می شود.

نکته 7:

در خصوص امکانات املاک خود اطمینان حاصل نمایید. در حین خرید املاک در گیلان بسیار مهم است که بررسی نمایید، ملک شما چه امکانات و انشعاباتی دارد. این مورد در قیمت تمام شده ملک نیز بسیار تاثیر دارد. گاها دیده شده است که فروشنده برخی از امکانات را پس از قولنامه فراهم می آورد لذا برای این موارد نیاز است تا حتما در قولنامه تدوین شده ذکر شود. همچنین در زمان خرید ملک باید بررسی نمایید که از چه مصالحی برای ساخت استفاده گردیده است. همان طور که می دانید در شمال کشور میزان بارندگی و طبیعتا رطوبت زیاد است. در این شرایط استفاده از مصالح عالی و با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. در زمینه ارزیابی نوع مصالح ، بکارگیری کارشناس های خوب و کاربلد می تواند کارساز باشد. لذا مشاورین املاک حرفه ای می توانند بهترین راهنما های شما باشند.

نکته 8:

مورد دیگری که در خرید املاک در گیلان باید به آن دقت نمود اما کمتر فردی مد نظر قرار می دهد، زمان مناسب خرید می باشد.به صورت کلی فصول گرم سال همانند تابستان و بهار، گزینه های خوبی برای خرید ملک هستند. عموما در فصل سرد سال افراد کمتری راغب به فروش املاک هستند. از سوی دیگر خرید و فروش در بهار و تابستان چون جریان دارد باعث می شود تا فروشندگان نیز انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.

پرورش ماهی گرمابی هکتاربالا

پرورش ماهی و بلوک زنی ،املاک گیلان

نکته 9:

این مورد نه تنها در گیلان بلکه در تمام استان های دیگر نیز دارای اهمیت است و لازم است تا به آن توجه شود. پس از بستن قرارداد های اولیه لازم است تا شرایط فسخ و سود و زیان مربوطه را نیز بیان دارید. در شرایط فسخ برای هر کدام از طرفین لازم است تا شرایطی در نظر گرفته شود تا افراد بتوانند با استناد به آن قرارداد خود را فسخ نمود و زیان را دریافت نمایند. در فسخ قرار داد لازم نیست که هر دو طرف رضایت داشته باشند زیرا چنانچه شرایط فسخ برای یکی از طرفین صدق نماید، وی می تواند به راحتی به مراجع قانونی رجوع نموده و حق خود را دریافت نماید. در این مورد نیز مشاورین املاک می توانند بهترین راهنمایی را ارائه نموده و قراردادی مناسب و به حق تنظیم نمایند.

نکته 10:

مورد مهم دیگر در زمان خرید املاک در گیلان توجه به همسایه ها، شرایط رفت و آمد و وضعیت ملک است. به عبارت دیگر جاده و خیابان دسترسی به ملک نباید صعب العبور باشد. اینکه جاده فوق همیشه در سال قابل استفاده باشد و بر اثر مواردی چون سیل و … امکان عبور و مرور از آن منتفی نشود، دارای اهمیت زیادی است. همسایه ها می توانند باعث آسایش و آرامش فرد شوند لذا در خرید املاک در گیلان بررسی همسایه ها و آشنایی با آنها بسیار مهم است.

خرید زمین براول ساحل

خرید زمین براول ساحل

جمع بندی:

به صورت کلی در حال حاضر افراد زیادی مایل هستند تا در شمال کشور سرمایه گذاری کرده و اقدام به خرید املاک در گیلان نمایند. اما هر استان دارای شرایط مخصوص به خود است. از همین رو توصیه می شود تا قبل از اخذ هرگونه تصمیمی حتما با افراد آگاه به فن مشورت نمایید. بهترین اشخاص برای مشورت، مشاورانی هستند که در آن منطقه حضور داشته و نسبت به آن آگاهی لازم را دارند. لذا برای جلوگیری از یک خرید کورکورانه توصیه می شود تا حتما با مشاوره املاک موجود در منطقه مد نظر خود صحبت نمایید.

توضیحات بیشتر

راهنمای خرید زمین در شمال

خرید زمین جنگلی در گیلان

خرید زمین جنگلی در گیلان

در این مقاله سعی داریم به نکات مهم در خرید و فروش زمین در شمال بپردازیم و بعنوان یک راهنمای خرید زمین در شمال بتوانیم در این امر، اطلاعاتی را در اختیار علاقمندان به خرید زمین در شمال قرار دهیم.

خرید املاک و اراضی کار راحتی نیست و نیاز به آگاهی و اطلاعات قبلی در زمینه قوانین مرتبط با خرید و فروش زمین دارد.

از این رو توصیه ما به شما خریداران گرامی، مطالعه راهنمای خرید زمین در شمال می باشد.

راهنمای خرید زمین در شمال

حالا که سرمایه ای برای خود جمع کرده اید تا با خرید یک یا چند قطعه زمین به سودآوری و یا ایجاد کسب و کار بپردازید، پس بهتر است با آگاهی کامل اقدام به خرید زمین کنید تا پس از خرید دچار مشکل نشوید.

برای جلوگیری از بروز این اتفاق و بالابردن سطح آگاهی و اطلاعات شما نکاتی را در این زمینه برایتان آماده کردیم که توجه تان را به آن جلب می کنیم.

1- نکات مهم در نوشتن قولنامه خرید زمین

توجه داشته باشید نوع نوشتن قولنامه میتواند بسیار مهم باشد و کسی که قولنامه مینوسید از لحاظ حقوقی سواد بالایی داشته باشد . حتما حواستان باشد که به قولنامه اکتفا نکید و بعد از قولنامه یک مدرک رسمی در دفتر ثبت اسناد در دست داشته باشید

از این رو با مراجعه به مشاورین املاک معتبر میتوانید با نوشتن قولنامه ای برای مدت محدودی، از جزئیات معامله برای خرید ملک، فرصت دارید تا تصمیم نهایی خود را اعلام کنید و یا قولنامه را فسخ کنید.

2- مراجعه به مشاورین املاک معتبر

در نظر داشته باشید که تنها به مشاورین املاک معتبر که دارای مجوز اتحادیه املاک می باشند مراجعه کنید و از اعتماد به سایر افراد و دلالان در زمینه خرید و فروش زمین در شمال بپرهیزید.

این روزها هر کسی به دنبال دلالی و سودجویی از خریداران و همچنین وعده فروش بهتر به فروشندگان است تا سودی به جیب خودش بزند، بنابراین در این زمینه نیاز به تحقیق و بررسی دقیق مشاور املاک دارید.

3- مهمترین نکات حقوقی که در خرید زمین در شمال حائز اهمیت است.

یکی از موارد مهمی که باید در خرید زمین در شمال به آن دقت داشته باشید، خرید زمین از نهاد ها و یا مراکز حقوقی است.

شما بعد از خرید ملک یا زمین روستایی یا ویلا در شمال باید تمامی استعلامات اعم از جهاد کشاورزی , بنیاد مسکن , اداره راه و امور مالیاتی و ادارات ذیربط و … را رویت کنید و مطمعن شوید که ملک شسته و رفته است و بدون مشکل میباشد . برای املاک قولنامه ای هم توجه داشته باشید که باید تایید شورا یا دهیار باشد و چنانچه از صحت وکالتنامه رسمی مطلع شدید اقدام به خرید زمین کنید.

املاک گیلان بهترین راهنمای خرید زمین در شمال

در خرید اینگونه زمین های روستایی در شمال، تنها مدرکی که به شما ارائه میشود تائیدیه شورای روستائی و یا امضای همسایگان می باشد که بسیار مطمعن و عالی است و مدرک محکمی در دست دارید

در تمامی نکاتی که تا بدینجا در راهنمای خرید زمین در شمال چه از لحاظ حقوقی و چه از لحاظ نکات ثبتی و چه مشاوره ای عرض شد خدمتتان، تماماً می تواند به عنوان راهنمای مناسب برای خرید زمین در گیلان هم برای شما باشد.

املاک گیلان در نظر دارد با مشاوره دقیق و با جزئیات کامل در زمینه خرید و فروش زمین در شمال و همچنین معرفی مشاورین املاک معتبر در سراسر شمال ایران اعم از استان گیلان شهرهای لنگرود ، چاف و چمخاله ، املش ، رودسر ، لاهیجان ، سنگر ، سیاهکل ، کومله ، اطاقور ، دستک ، آستانه ، کوچعصفهان ، رحیم آباد ، چابکسر ، کلاچای ، لولمان، کیاشهر ، دیلمان و …  بتواند راهنمای خوبی برای خرید زمین در شمال برای شما باشد.

با کارشناسان خبره املاک گیلان تماس بگیرید.

 09027087013 

خرید زمین در شمال کشور، به ویژه در مناطقی مانند شمال ایران که دارای طبیعت زیبا و آب و هوای معتدل هستند، می‌تواند یک انتخاب عالی برای سرمایه‌گذاری یا ساخت و ساز خانه یا ویلا باشد. در زیر تعدادی از مراحل و نکات مهم را برای خرید زمین در شمال ارائه می‌دهم:

  1. تعیین هدف: ابتدا باید هدف خرید زمین خود را مشخص کنید. آیا می‌خواهید زمین را به عنوان سرمایه‌گذاری خریداری کنید، یا برای ساخت خانه یا ویلا استفاده کنید؟
  2. موقعیت مکانی: شمال ایران دارای مناطق مختلفی است. محدوده مدنظرتان را مشخص کنید و مناطق مختلف را بررسی کنید تا مطمئن شوید که با اقلیم و طبیعت آن منطقه سازگاری دارید.
  3. بررسی مدارک مالکیت: حتماً از مالک زمین یا نماینده ان باخبر شوید و مدارک مالکیت زمین را بررسی کنید تا از صحت و اعتبار آن اطمینان حاصل کنید.
  4. مطالعه و بررسی شرایط زمین: مواردی مانند امکانات دسترسی به زمین، نزدیکی به خدمات اساسی مانند برق، آب و گاز، نحوه دسترسی به مسیرهای اصلی و دسترسی به خدمات اضافی مهم هستند.
  5. بررسی مصوبات و قوانین محلی: اطمینان حاصل کنید که زمین مورد نظر شما برای هر نوع استفاده از نظر مصوبات و قوانین محلی مجاز است.
  6. مشاوره حقوقی: بهتر است با یک مشاور حقوقی مرتبط با امور ملکی مشورت کنید تا از حقوق و تعهدات حقوقی خود در فرآیند خرید مطلع شوید.
  7. بررسی قیمت‌ها: بازار زمین در شمال ممکن است گاهی اوقات پیچیده باشد. قیمت‌ها معمولاً بسته به موقعیت مکانی، امکانات و تقاضا متفاوت است. بنابراین، بهتر است قیمت‌ها را با چند مالک یا مشاور املاک مقایسه کنید.
  8. بررسی توسعه‌های آتی: اگر هدف شما سرمایه‌گذاری بلندمدت است، بررسی توسعه‌های آتی در اطراف زمین می‌تواند مفید باشد. توسعه‌های آینده می‌توانند به ارتقاء ارزش زمین کمک کنند.
  9. مذاکره قیمت: با توجه به اطلاعاتی که به دست آورده‌اید، می‌توانید به مذاکره قیمت با مالک زمین بپردازید. توجه داشته باشید که همیشه از احترام به حقوق مالکان اطمینان حاصل کنید.
  10. بررسی قراردادها: قبل از امضاء قرارداد خرید زمین، حتماً شرایط و جزئیات قرارداد را به دقت بررسی کنید و در صورت لزوم از مشاور حقوقی کمک بگیرید.
  11. ثبت رسمی مالکیت: بعد از انجام تمام مراحل خرید و تایید نهایی، حتماً مالکیت زمین را به نام خود ثبت کنید.

نکات مذکور، مراحل اساسی خرید زمین در هر منطقه‌ای هستند و البته با توجه به شرایط محلی، ممکن است مراحل تکمیلی و جزئیات دیگری نیز وجود داشته باشد که بهتر است با مشاوران املاک و متخصصان حوزه مشورت کنید. همچنین، به علت محدودیت‌ها و تغییرات بازار، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات ارائه شده به‌روز و قابل اعتماد هستند.

توضیحات بیشتر
09117087013
INFO@GILAND.IR